0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sen kan man väl diskutera om just Panasonic är det bästa valet av pump, speciellt som om du vill ha en pump där du kan öka på fläkthastigheten för att värmen ska nå ut bättre genom dörröppningen (jag tänker inte föreslå något märke, du får nog leta runt på forumet och bilda din egen uppfattning)Mvh,Gunnar
Hej Glock! Jaså kan den det?? Då är det väl isf en ren specialpump du har fått från Panasonic då kanske eller också har du kanske missuppfattat detta lite tror jag. Det är klart att går pumpen för full maskin eller ivf till minst 70-80% så kan du ju visst det reglera fläkthastigheterna allt efter behag, men är det så att pumpen går ned på s.k dellast eller mellan ca 25-50% kapacitet så reglerar pumpen själv innerdelsfläkthastigheten upp och ned efter de inlagda styrparametrar som finns inlagda i programmet och som då styr fläkthastigheten utefter bl.a ifh till innerdelens värmeavgivning, innetemperaturen runt innerdelen mm mm. Så vid en dellast på ca 25-50% på pumpen så går alltså automatiskt fläkthastigheten ned till kanske 1:ans eller i bästa fall 2:ans hastighet oavsett om du själv har valt t.ex 4:ans eller 5:ans hastighet, pröva själv så får du se.Det är bland annat detta som gör att det spelar inte så stor roll om du har pumpen på manuellt fast inställd fläkthastighet på 5 eller auto egentligen, själv hade jag alltid min pump på manuellt inställd fläktläge 5 eftersom fläkthastigheten reglerar ändå sig själv efter tidigare uppgivna parametrar, men man var då ändå garderad för att fläkten gick för fullt under den tid som pumpen tillät detta. Mvh Raffen.