Hej!
Jag är lite rådvill och vänder er till eder där ute. Vi, alltså jag och fru och två barn under 6 år, bor i en villa (Nordiska trähus) som är bygg -91. Vi bor i Kalmar län.Huset är på 120 kvm samt ytterliggare 25 kvm utbyggnad som vi kommer kalla uterum. Vi har nu en Ctc Master 104 med tillhörande Ctc lva 1E. Detta paket har fungerat kanonbra och vi har legat på cirka 11.000 kw/h om året. Nu, efter att vi fått ny elmätare (fjärravläsning) så har kw/h ökat men det är en annan historia. Till saken, jag har några frågor jag skulle vilja ha svar på och vänder mig nu till er!
Är det någon som kan svara på om det blir ekonomiskt försvarbart att installera en luft/luft värmepump i vårat hus!? Jag har fått svar från Ctc att det inte skulle göra någon skillnad och att det systemet jag har inte var bra för en luft/luft värmepump. Det roliga är att jag har haft folk hemma från ivt och försäljaren där sade att jag skulle tjäna på att installera en luft/luft till mitt nuvarande system. Hans tes var att ställa in mastern på typ 18 grader och luft/luftpumpen på 20 så skulle den nästan värma hela huset tack vare den öppna planlösningen.
Så, råd emottages gärna!!