0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för ditt svar. Jag är nog inne på din linje på det mesta. Problemet jag haft med vår/höst-läget är just dåligt med varmvatten i duschen. Hade varit kanon om man kunde få pannan att prioritera varmvattnet före golvvärmen med det funkar inte vad jag vet?Jag har totalt 14272 kompressorstarter sedan jag installerade pannan i september 2005 och kompressorn har gått 19307h. Nu ska det tilläggas att pannan under denna tid varit grundinställd och styrd av utetemp och termostater på golvvärmeslingorna har reglerat innetempen. Jag har kollat de senaste dagarna och då har jag haft 15 kompressorstarter per dygn i snitt och kompressorn har varit igång 70% av tiden. Hur ser jag tiden på elpatrongången? Hittar inte det i mitt menysystem.Har varit i kontakt med Nibe och enligt dem så skulle ett uppdaterat styrkort inte innebära någon energibesparing.Intressant tanke kring styrventilerna till golvvärmen. Hur mycket kan det dra att ha 8 styrventiler på max? Det är några termostater jag vill ha igång, tex till sovrum och då skulle man väl kunna lämna kvar dem och lossa övriga från styrboxen?Skulle en effekt av innegivare vara att genom att framledningstempen sänks i pannan när jag eldar på kvällen så klarar den att hålla värmen i varmvattnet bättre så att jag har varmare vatten på morgonen? Eller kan det bli så att om pannan måste kicka in hårdare mitt i natten när elden slocknat så får den jobba hårder för att värma framledningsvattnet och resultatet blir istället kallare vatten på morgonen?På sommaren kör jag sommarläge.
Hejsan!Har en Nibe fighter 360p från 2005 i ett hus som också byggdes 2005. Ska vara ärlig och säga att jag inte ägnat pumpen mycket kärlek sedan den installerades och har nu insett att det kanske finns mycket att göra för att få ner elförbrukningen.Förutsättningarna är dessa:Nibe fighter 360p v2.01 med endast .utegivareVälisolerat hus på västkusten, 150 kvm med 4,5 meter takhöjd upp i nock plus i vardagsrum+kök som är 60kvm. 50kvm fullisolerat varmgarage. Stora fönster i sydvästläge.Vattenburen golvvärme i träbjälklag, med fjärrstyrda rumstermostater (Wirsbo).Kamin mitt i huset som det myseldas i ett par ggr i veckan.Hittills har pumpen stått på grundinställning enligt instruktionsboken och termostaterna på 20 grader. Har haft en förbrukning på 20 000 kWh inkl hushållselMina åtgärder hittills:1. Har ställt alla termostater på max (30 grader) för att trimma in så att pannan värmer huset till ca 20 grader.2. Beställt ventilationsinställning från nibe. Ej utförd, kör på läge 3 tills vidare.3. Ställt ner maxeffekten påelpatronen till 6kWhMina frågor:1. Har läst att det finns ett nytt styrkort som ger jämnare kompressorgång till fighter 360p. Bör jag byta eller är mitt (v 2.01) tillräckligt nytt?2. Bör jag komplettera med en innegivare eftersom jag eldar ibland och har stor solpåverkan? Eller blir effekten bara att värmen sjunker lagom tills att solen gått ner eller kaminen slocknat med tanke på trögheten i golvvärmesystemet?3. Ytterligare förslag på intrimmningsåtgärder?