0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejÄr det någon här som på ett bra sätt kan förklara hur man räknar ut COP vid olika temperaturer? Eller går inte det?Jag har sökt här och läst men får inte riktigt kläm på hur man räknar och vilka värden man behöver ha.
Citat från: ztrindberg skrivet 12 oktober 2009, 14:33:47HejÄr det någon här som på ett bra sätt kan förklara hur man räknar ut COP vid olika temperaturer? Eller går inte det?Jag har sökt här och läst men får inte riktigt kläm på hur man räknar och vilka värden man behöver ha.Blir nog inte lätt att leva i sådant tillstånd. Men om du vet vad huset förbrukade innan värmepump samt vad värmepumpen förbrukat under ett år så kan man räkna ut lite grovt ett cop värde.
Citat från: MGKea skrivet 12 oktober 2009, 16:44:38Citat från: ztrindberg skrivet 12 oktober 2009, 14:33:47HejÄr det någon här som på ett bra sätt kan förklara hur man räknar ut COP vid olika temperaturer? Eller går inte det?Jag har sökt här och läst men får inte riktigt kläm på hur man räknar och vilka värden man behöver ha.Blir nog inte lätt att leva i sådant tillstånd. Men om du vet vad huset förbrukade innan värmepump samt vad värmepumpen förbrukat under ett år så kan man räkna ut lite grovt ett cop värde.HejHmm hänger inte med på vad du menar med "Blir nog inte lätt att leva i sådant tillstånd. " Har jag missat något?Jag trodde att det fanns formler för hur man räknar men jag har väl trott fel.Aja det är inte så viktigt, var mer en kul/spännande grej jag tänkte på.
Oj ja då är det nog bara att lägga ner det här. Tack för svaret i alla fall ThumbsupLuftflöde, ström samt temperatur är inte så svårt att få fram men om resultatet inte är något att lita på känns det ju meningslöst.
Ju mer "schablon" desto mer off exakt.
Citat från: MGKea skrivet 13 oktober 2009, 12:38:47Ju mer "schablon" desto mer off exakt.Dvs, desto mer oexakt alltså på "ren" svenska.
desto mindre exakt ... kanske