0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min fråga som fullständigt okunnig på området är: Vilken utrustning ska jag beställa/köpa för att jag ska kunna logga/läsa av elförbrukning och vilka temperaturer jag har omkring mig och i systemet?Sen beställer jag grejerna i webbshopen direkt.
Om du beställer ett komplett kit och det antal extra givare du anser dig behöva + en elmätare med pulsutgång kommer du att kunna logga alla temperaturer på en gång, och om/när jag har elmätarloggningen klar kommer du att kunna köpa det tilläggskort och den modiferade mjukvara som krävs för att kunna logga elförbrukningen i samma program.
elmätare med pulsgång ?Skall mäta elförbrukning i ett uthus/gäststuga, behövs då pulsgång?Kan någon här händelsevis rekomendera fabrikat och typbetäckning?Skall även mäta Frånluftvärmepumpens arbete- temp (och effektförbrukning?)
I princip alla elmätare med fast anslutning har pulsutgång (kallas eg. för S0) om dom inte är typ 20-30år gamla. Pulsutgången består av ett potentialfritt "rekä" som sluts vid varje puls. Olika mätarna ger olika antal pulser/kWh
Tänk på att det inte är något relä som drar S0-utgången utan med största sannolikhet en optokopplare, som bara leder ström i en riktning (och inte speciellt mycket ström heller).
först rättar vi stavfelentypbetäckning=typbeteckning? rekä=relä?
2. Sedan undrar jag hur jag vilken vilken apparatur som rekas
Citat från: Rickard skrivet 05 november 2006, 09:52:12Om du beställer ett komplett kit och det antal extra givare du anser dig behöva + en elmätare med pulsutgång kommer du att kunna logga alla temperaturer på en gång, och om/när jag har elmätarloggningen klar kommer du att kunna köpa det tilläggskort och den modiferade mjukvara som krävs för att kunna logga elförbrukningen i samma program.elmätare med pulsgång ?Skall mäta elförbrukning i ett uthus/gäststuga, behövs då pulsgång?Kan någon här händelsevis rekomendera fabrikat och typbetäckning?Skall även mäta Frånluftvärmepumpens arbete- temp (och effektförbrukning?)
Citat från: Rapid skrivet 16 november 2006, 14:30:18Citat från: Rickard skrivet 05 november 2006, 09:52:12Om du beställer ett komplett kit och det antal extra givare du anser dig behöva + en elmätare med pulsutgång kommer du att kunna logga alla temperaturer på en gång, och om/när jag har elmätarloggningen klar kommer du att kunna köpa det tilläggskort och den modiferade mjukvara som krävs för att kunna logga elförbrukningen i samma program.elmätare med pulsgång ?Skall mäta elförbrukning i ett uthus/gäststuga, behövs då pulsgång?Kan någon här händelsevis rekomendera fabrikat och typbetäckning?Skall även mäta Frånluftvärmepumpens arbete- temp (och effektförbrukning?) För att ha koll på den stuga som hyrs ut skulle jag rekomendera en av de elmätare jag säljer i webshopen (Actaris 3000 eller Enermet).De har båda pulsutgång, om och när du eventuellt vill få en elförbrukningen i en eventuell loggger.Du behöver dock inte ha pulsutgång för att mäta förbrukningen i stugan om du inte av ren nyfikenhet senare vill logga förbrukningen med PC:n.För att mäta tempen runt värmepumpen så funkar temperaturloggern bra.
Jag mäter inte effekten till värmepumpen, bara energiförbrukningen och den mäter jag med en vanlig elmätare, typ de jag säljer i webshopen.Däremot jobbar jag med en utveckling av loggern så att man skall kunna logga även elmätare via pulsutgång eller framöver.
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=28http://www.varmepumpsforum.com/vplogger.htmlJag både tillverkar och säljer den, allt som behövs ingår.