0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Benox! Bifoga gärna en skiss eller ritning över din planlösning i huset så skall du väl med stor säkerhet få det allra bästa placeringsförslaget utav oss här på forumet, och du behöver då inte ens laborera med några byggfläktar e.d, utan kan bara informera installatören om var du skall ha innerdelen någonstans. Mvh Raffen.
Hej Benox! Javisst har du det gjort ju såg jag när jag kollade, vad är det du funderar över?? Eller vilken placering gäller det?? Du fick ju bl.a råd av mig såg jag här. Din bostadsvåning t.ex med den planlösningen är ju då rena skolexemplet över att den optimalaste placeringen av innerdelen skall vara över entrédörren, är det någon som säger något annat så driver de ju med dig isf enligt min uppfattning. Mvh Raffen.
Över ytterdörren är det ingen av installatörerna som har föreslagit. En av dom sa att han blev lika arg varje gång han såg en pump "slentrianmässigt" monterad ovanför dörren. Anledningen till att det skulle vara dåligt var att det blev för litet avstånd mellan tak och luftintag för att man skulle få optimal prestanda.
Hej Benox! Ja där ser man vad viktigt det är att man själv vet exakt var man vill/skall ha innerdelen så att man bara kan peka ut var installatören skall sätta den, och utan att lita på en massa olika konstiga värderingar från olika installatörer, och slentrianmässigt sätter man självfallet inte upp en pumpinnerdel utan detta sker med en noggrann planering Benox.I ditt fall så ser jag inget bättre alternativ ivf om man ser till de 2 viktigaste aspekterna till en innerdelsplacering, dvs att den skall sitta så att den ger en bra värmespridning i huset samt i kombination med (om det nu är möjligt) att den stör allra minst, och dessa 2 kriterier uppfyller då en entrédörrsplacering hos dig i allra högsta grad Benox. Får man fråga från vilken pumpleverantör de här installatörerna kom ifrån eller vilket pumpfabrikat som de representerade?? Och var föreslog de isf att du skulle placera innerdelen någonstans i huset?? Och vad har du för takhöjd i huset?? 2,40 eller?? Mvh Raffen.
Hej Benox! Ja då har du ju hoppats helt rätt alltså eftersom ditt mest optimala ställe sitter över just entrédörren. Menar du att även Toshibainstallatören menade att 30 cm inte räcker till för en innerdel som är 25 cm hög?? Jag har ca 3,5 cm till taket från innerdelens överkant och på insidan av innerdelen mot väggen alltså och ca 5-5,5 ca till taket från innerdelens ytterkant eftersom den är avfasad i framkanten, och det räcker gott och väl till sa installatören från Ventilationsutveckling, och det har det verkligen gjort också.Sen förstår inte jag riktigt nu Benox, men är på det på det sättet att du tänkte låta någon annan (installatör eller försäljare) bestämma placeringen av innerdelen hos dig eller?? För i mitt fall har jag aldrig någonsin frågat någon installatör var jag skall ha pumpen eller innerdelen placerade, utan det har jag talat om för dem när de kommer och skall installera pumpen givetvis. Sen är det väl aldrig fel att fråga om lite råd, men i mitt fall så skulle jag aldrig låta någon annan bestämma en slutgiltig placering det kan jag försäkra dig, utan den beslutar jag själv, och det tycker jag självfallet att du skall göra också Benox. Det här med att sätta innerdelen i vardagsrummet är ju inte särskilt klyftigt alltså eftersom det är ett samvaroutrymme och då är det mkt lätt att man störs och då skruvar man ned fläkthastigheten förstås med ett mkt dåligt värmeutbyte som följd. Sen hur många timmar på dygnet använder ni egentligen vardagsrummet hemma hos er?? Hos oss använder vi det väl ca 3-4 kanske max 5 timmar/dygn och givetvis lite mer på helgerna, sen i slutet av november så flyttar vi ned i gillestugan i källaren och då använder vi inte vardagsrummet alls förrän framåt april månad igen.Jag skulle personligen inte vilja ha en pumpinnerdel i vardagsrummet, dels för att det skulle störa på ett helt annat sätt, sen måste man ju värma upp hela vardagsrummet med någon eller några extra grader för att resten av huset skall få en hygglig innetemp. Nej istället så kan man stänga till vardagsrumsdörren lite, eller lämna den ca 1 dm öppen när man har kollat färdigt på tv:n på kvällen så sparar man en hel del energi istället fram till nästa kväll när man öppnar upp dörren igen på vid gavel och ökar då igen upp tempen i vardagsrummet med ca 1-1,5 ºC Så man sparar alltså en hel del energi på detta samtidigt som blommorna (i huvudsak gröna växter) också trivs klart mkt bättre i lite svalare omgivning och det gillar då frugan, och jag gillar det för att det sparar lite energi, och då är ju allt är frid och fröjd alltså.Men sånt här begriper inte alla installatörer sig på vet du, och framför allt inte energirådgivare det vet jag med all säkerhet eftersom de alltid tycker att innerdelarna skall sitta så långt in i huset som man kan se ifrån entrédörren räknat. Mvh Raffen.