Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varför golvvärme pÃ¥ egen slinga?  (läst 2593 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
varför golvvärme på egen slinga?
« skrivet: 11 oktober 2009, 23:58:47 »
Ska slåihop tvättstugan och badrummet för att få ett stort badrum... dvs två radiatorer ska skrotas och får väl följa hypen med att köra golvvärme..

men... spontant verkar folk resonera att de kör sånt på egen slinga till värmepumpen.. istället för koppla på där radiatorerna en gång var...


har jag tolkat detta fel, vad vinner man på detta, blir inte allt heltokigt ifall jag bara pluggar två radiatorer och resterande element är dimensionerade utifrån att dessa engång fanns där på mitt enrörssystem?

eller ska man strunta i golvvämre och köra 1 kraftig radiator istället måntro för att gå emot trenderna.. kanske koppla handdukstork-radiator på den andre anslutningen...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: varför golvvärme på egen slinga?
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2009, 05:45:21 »
Radiatorsystem är ofta uppbyggda för en högre maximal framledningstemp när det är kallt ute.
Kör du ut 50-gradigt vatten i golvet kan du inte gå på golvet utan kraftiga skor på fötterna.

Man brukar därför i vart fall sätta in en shuntgrupp som kan recirkulera flödet, och bara pytsa in så mycket värme som krävs från radiatorkretsen.

Vet du med dig att du aldrig får högre temp än 45 grader på radiatorkretsen kan du nog köra direkt från den till golvvärmen, men inte annars.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: varför golvvärme på egen slinga?
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2009, 12:35:28 »
Har du enrörs system så är det lättare att dra nya rör till golvvärmen då det är en mardröm att justera in systemet för att få vettig drift till de resterande radiatorerna.
-Nu kommer det väl trettio kommentarer att det visst går, men tro mig det är skitsvårt att få balans i ett sådant system.

har du radiatorer så måste du shunta ner tempen i golvvärmeslingorna, annars kommer du att skada golvet (trä är känsligare än tex. klinkers)

Kör du med fläktkonvektorer så kan du köra raka rör ut på golvet då framledningstempen inte skiljer så mycket mellan golvvärme och fläktkonvektorer.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: varför golvvärme på egen slinga?
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2009, 15:33:16 »
riva alla golv... dra fler rör...lägga nya golv...
då låter det billigare att låta en firma ta på sig den svåra uppgiften att justera in dem... hujja
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varför golvvärme på egen slinga?
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2009, 18:46:33 »
då låter det billigare att låta en firma ta på sig den svåra uppgiften att justera in dem... hujja

Skulle inte tro det blir billigare eftersom det blir en massa körning för firman hem till dig med alla framkörningsavgifter mm för att justera in systemet.
Då jag bytte pump så var det gjort upp i priset om att systemet skulle justeras in hos mig men det slutade med att jag fick justera själv eftersom det måste justeras och sedan vänta några dagar för att justera igen och vänta igen i all oändlighet.
Det tog ungefär 1 vinter innan det var hyfsat jämn temp i alla rum hos mig.
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varför golvvärme på egen slinga?
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2009, 19:31:35 »
Är rummen i källaren? Då kan golvärme bli fel val p.g.a. fuktproblematik.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: varför golvvärme på egen slinga?
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2009, 19:42:43 »
Mina värmegolv i tvätt och badrum är utan separat shunt, däremot sitter det ett litet element innan golvvärmen i tvättstugan och en handdukstork i badrummet, bägge med termostat, det tar väl ner värmen till golvet lite antar jag.
Jag kör ut mer än 50 grader då det är kallare och golvet är inte mer än lagom varmt.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: varför golvvärme på egen slinga?
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2009, 07:21:24 »
Mina värmegolv i tvätt och badrum är utan separat shunt, däremot sitter det ett litet element innan golvvärmen i tvättstugan och en handdukstork i badrummet, bägge med termostat, det tar väl ner värmen till golvet lite antar jag.
Jag kör ut mer än 50 grader då det är kallare och golvet är inte mer än lagom varmt.

Ja, det funkar i mindre rum upp till 10kvm ca om man vill ha elementet kvar.
skilnaden mellan tillopp och retur på en radiator är ca 10 gr och det är ungefär vad en push sänker tempen oxo.
lite skeptisk till att enbart en handukstork kan sänka tempen så mycket dock, kanske stryper termostaten flödet?....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: varför golvvärme på egen slinga?
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2009, 07:27:36 »
Är rummen i källaren? Då kan golvärme bli fel val p.g.a. fuktproblematik.

Men det gäller väl bara hus med otillräcklig dränering/isolering, att golvvärmen driver upp fukten i väggarna menar du?
Har man bra dränering/isolering är det väl en fördel med golvvärme då fukten drivs ut och ner i dräneringen, daggpunkten hamnar på utsidan av väggen och källaren blir torr och fin.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!