Tyke, vill höra dina erfarenheter tack!
Jag tänkte ha 110 eller 75 rör till de tre avrinningsställena och sedan
ner i dagvattnet. Rören hade jag tänkt skulle vara uppvärmda med el-slinga.
Funkar inte det?

Även om vi - några få värmepumpsmän på detta forum är beredda att se till
pumpen dagligen såsom våra barn, ger inte produktinformationen vid hand att
detta skulle vara ett krav!
Om detta vore ett krav skulle pumpens använding begränsas till de få husägare som
är mycket aktiva på detta forum, och denna investering skulle vara förverkad
vid en husförsäljning (såvida köparen inte vore aktiv på detta forum).
Allt kan gå fel, det får man ha förståelse för (så även för Nibe), men att ha krav på
att kund skall införskaffa borrhammare med bilstycke för daglig översyn av värmepumpen
skulle nog resultera i ett allt för snävt kundsegment. Med en sådant krav skulle jag aldrig
ha satsat på Splitten då jag är på resande fot 80 dagar om året.
Lycklisvis finns ingen sådant krav beskrivet i Nibes driftsanvisningar, Handsome har köpt en
värmelösning och inte en Franchising andel i ett ishotell.
Som jag ser det är detta en investering i en värmelösning som skall vara gångbar i 10 år framöver,
för att den skall vara gångbar för framtiden krävs förutom att den ger värmebidrag, även att den
ger flexibilitet för framtiden.
För mig innebär detta att:
1) Jag vill kunna sälja mitt hus till vilken normalhändig/normalrörlig person som helst mellan 25-65 år utan att
denna skall behöva begåvas med kunskap runt Nibes alla styrparameterinställningar över året och bilhammare för
vintern. Om detta krävs är införskaffandet av värmepump inte en långsiktig investering, utan en kortsiktig
investering/besparing som har en tidshorisont som sträcker sig över den period som du äger och förfogar över huset.
När du säljer huset begränsar en värmepump med dessa krav klientelet av potentiella köpare och priset kommer snarare att minska (trots investering) än att öka (pga. investering)
2) Med mitt jobb vill jag kunna
a) Lämna mitt hus under någon vecka med familjen kvar i huset när jag är på
utlandsresa utan att känna mig orolig för VP. Det finns så mycket annat att oroa
sig över.
b) Lämna huset med veckovis översyn för en längre utlandsresa med familj (semester eller arbete) utan
att behöva oroa sig över att utedelen förstörs, huset fryser eller att man får 4 ggr. normal elräkning.
c) Kunna ta ett par års utlandsjobb (har varit på 6 2-års kontrakt under min livstid) som anses normalt
i mitt värv. Utan att behöva hitta en uthyrningsagent fullt utrustad med borrhammare, oberoende anvisningar
etc.
Alla dessa kriterier uppfylls av olja, el och bergvärmepumpar, och ännu så länge med min L/V VP (handlar om förtroende).
Men med de problem med Split som har uppkommit den senaste månaden börjar man undra om detta är en generell värmelösning
eller en entusiastlösning (har någon hört en alfa romeo ägare klaga över sin bil?)
Min uppfattning är att funktionsansvar måste tas av aktörerena på L/V marknaden, det innebär bla.:
1) Fullständig funktions verifiering med Kyl/VB/funktionsprotokoll, och acceptans test innan så mycket som en cent betalas ut.
2) Fullständig injustering av anläggningen, såväl förslag och utförande av kompletteringar till värmedistributionsanlägging, instrypning av den samma, intrimmning av kompressorprocess och finjustering av reglerparametrar.
3) Funktionsansvar (under en kontrakterad tid), inställelsetid 24 timmar, det är inte rimligt att barnfamiljer får frysa
under veckor, eller att elräkningen får rusa under månader när något felar under garanti/utökad garanti tid.
MVH/Jonas