0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fördröjningen var tidigare inställd på 60 minuter. Jag justerade detta till 30 minuter igår - i hopp om att det skulle hjälpa. Om jag förstår saken rätt så handlar fördröjningen om hur lång tid det ska gå innan vatten från pannans övre del shuntas ut i systemet. Rätt?
Vi har haft vår Ecoel + ecoair inkopplad sedan juni -09. Jag har pysslat en del med att hitta optimala inställningar och anläggingen har hittills funkat mycket bra. I helgen fick vi dock problem att få upp värmen i huset. I lördags morse hade vi 17,5 grad enligt inomhusgivaren (inställt börvärde 20,5 grad). Pannan har med pumpens hjälp jobbat upp en god temperatur i nedre delen (kring 49 grader), framledningen låg på 47 grader (börvärde 32). MEN... ingen värme shuntades ut i värmesystemet. Efter att ha samtalat med installatören och konsulterat manualen ökade jag shuntventilen manuellt och efter ett antal timmar hade vi det varmt och gott i huset igen.I natt händer samma sak! Kl 6 vaknar vi och tycker att det är svalt. Inomhusgivaren står då på 19 grader, trots börvärdet på 20,5. Pumpen har troligen precis gjort en körning och värdena såg ut som igår morse - men ingen värme shuntas ut i systemet! Återigen ställer jag upp shunten manuellt och några timmar senare har vi ok inomhustemperatur.Har någon av er varit med om något liknande? Inte kan väl shuntventilen ha gått sönder/börjat strula redan - anläggningen är ju knappt inkörd?!(Jag har varit noga med att reglerratten till shuntventilen inte fastnat i intryckt läge efter mina manuella justeringar)Tacksam för tips! / Nickan
Vad visar utegivaren?Stämmer denna med verklig utetemp?
Pannan shuntar ut vatten från nedre pannan och övre pannans vatten är då bara till för att slutvärma varmvattnet. Om temperaturen i nedre pannan inte är tillräckligt hög för att klara börvärdet på framledningen, börjar shuntfördröjningen att räkna ned, för att öppna mot övre pannan. När nedräkningen har nått det inställda värdet, får framledningen vatten även från övre pannan, och om nedre pannan blir tillräckligt varm igen, stänger shunten mot övre pannan, och öppnar först efter en ny nedräkning om det inte är varmt nog i nedre pannan.Eftersom du har 47º på framledningen, kan det inte ha med shuntfördröjningen att göra, det måste bero på något annat. Det finns ju en viss tröghet i systemet, som gör att det kan ta lite tid innan pannan reagerar på vad innegivaren visar. Det verkar som om det blir varmt i huset efter ett tag i varje fall. Men har du 47º på framledningen ska ju radiatorer och rör vara i stort sett lika varma, och hålla runt 40º när de närmar sig pannan på returen.//Ronnie
hej.går radiator pumpen? låter som shunten öppnar men ingen cirkulation.//Pontus
Citat från: kullabacken skrivet 11 oktober 2009, 17:13:41hej.går radiator pumpen? låter som shunten öppnar men ingen cirkulation.//PontusJa, jag vill minnas att det stod radiatorpump = till i morse (och även igår).Men... installatören var här i torsdags för att trimma in cirkulationen efter att han kopplat in två golvvärmeslingor i början av veckan. Det kan kanske vara så att han har ställt ned cirkulationspumpen FÖR mycket... (om det nu är möjligt)Men det är en sak jag fortfarande inte förstår:Om radiator/cirkulationspumpen är för lågt ställd, hur kan det då komma sig att jag får värme i systemet när jag vrider upp shuntventilen manuellt?