Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?  (läst 6982 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?
« skrivet: 10 oktober 2009, 16:54:22 »
(glömde påpeka i rubriken att det var för nya radiatorer)

Har måttat, och räknat, men osäker på hur man gör med lite krokiga rum?

som hallen, där valde jag nu att bara räkna den sektion närmast dörren?

och säg vardagsrummet, ska jag lixom dela på 3 då eller för inte kan jag väl räkna att varje enskilt element ska värma hela rummet, då blir det ju 3ggr mer effekt än vad som krävs?

« Senast ändrad: 10 oktober 2009, 19:10:33 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2009, 19:27:28 »
Faller inom "felmariginalen" tycker jag, lägg på någon watt till på radiator 3 slinga 2 & 4 slinga 1 om du vill.

Måste säga att du analyserar din vp-installation in i minsta detalj.  ;D

Börjar det inte bli kallt i ditt hus nu när det kryper neråt på termometern? Jag har för mig att du i en tidigare tråd skrev att du inte kunde ta reda på framledningstemperaturen pga att du inte hade någon uppvärmning för tillfället.
Allt jobb du lägger ner med att räkna på radiatorsystem kanske är helt onödigt eftersom du inte vet vilken framledningstemperatur du behöver ha med nuvarande radiatorer.
Det enda du med säkerhet vill ha är en volymtank på ca 200l (tex UKV200) för att få ner antalet starter på vp:n.
« Senast ändrad: 10 oktober 2009, 19:49:57 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2009, 19:49:07 »
Nu ska vi se...

Framloppstemp 80grader / returtemp 69,7... Fast vad har det för betydelse ifall jag nu inte kommer ha kvar varken pannan eller radiatorerna?

Frågan kvarstår dock - ska man dela resultaten med antalet element per rum? För mattematiskt så beräknas ju att varje element ska klara hela rummet.

Och jo, det börjar bli riktigt kallt, så jag håller mig till bara ett rum med stängd dörr och el-oljeelement som håller mig varm... pluss raggsockar osv.   :D

Volymtank, jo, jag forskar ju om detta också. Ska provocera VVSaren att tänka 1145 pluss diverse kärl så jag får värsta labratoriet därinne och kan bli en utav forumets nördar..  ::)  --/  *roflmao*
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2009, 20:07:02 »
Men rallykalle: det är inte säkert att du behöver så hög framledningstemp, det kan vara överdimensionerat som det är idag och du kanske inte behöver byta en endaste radiator.
Om jag vore i dina kläder skulle jag köra enligt denna plan:
1) Ta in offerter på jordvärminstallationer (du har mark har jag för mig) med volymtank. Visst hade du redan fått en bra offert på IVT eller vad det nu var?  Sc:,h Om installatörerna inte ser några problem med ditt radiatorsystem så kommer det säkert att fungera hyfsat och de kommer antagligen ge dig ett bra pris om några radiatorer behöver bytas till en större storlek.
2) Dra tummen ur ar*let och få vp:n installerad - som det är nu sliter du ju ut raggsockorna.
3) Om det sedan visar sig att nödvändig framledningstemperatur är för hög för att vp:n ska klara av det så byter du ut några strategiskt valda radiatorer mot kraftigare dito.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2009, 20:15:55 »
Får snart den sista offerten så ska det bli av, han var dessutom positiv till slang istället för borrhål, har inte färdigställt rummet heller dock.

Det var bara 1 av 5 VVSare som gick in och kollade elementen och sa att det var nog gränsfall.

Vad innebär detta med framledningstempen då? Jag trodde det bara allmänt var vad vedpannan piskade ut och elementen var anpassade till detta... rör som rör - en-rörsledningarna kompenseras bara allmänt med 1,07 osv... att om jag då bytte mina tunna element mot dubbelradiga så skulle det bli jämnare för pumpen...

-dessa element jag har, 1rads, är slitna och äckliga, haha, så kostar gärna på mig och köper fina och större för få bättre drift på köpet..
« Senast ändrad: 10 oktober 2009, 20:17:59 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2009, 21:42:05 »
Ska du ändå byta radiatorer blir det ju en annan femma.

Jag gjorde så här när jag beräknade hur stora radiatorer jag skulle ha när jag konverterade till vattenburet:
För varje rum så summerades effekten på el-radiatorerna och sedan valdes vattenburna radiatorer som vid dt30 avgav samma effekt som elradiatorerna + ett par hundra watt för att vara på säkra sidan.

Har för mig att du hade en ritning på hur stor effekt respektive rum behövde?

Vi börjar med rum 1 på första slingan och låtsas att detta behöver 600w enligt ritningen.
På sidan 8 i denna pdf så ser vi att ett mc22 som är 50cm högt och 1 meter brett ger 781w vid dt30:
http://www.epecon.se/flash/pdf/proj/MC%20200-600.pdf
Om denna radiator passar under fönstret map både djup, bredd och höjd kanske denna är en lämplig kandidat för rum 1.
Om du väljer denna storlek på radiator så är det viktigt att du räknar på samma offset vad gäller radiatoreffekt kontra effektbehov för rummet i övriga rum, dvs radiatorernas sammanlagda effekt i varje rum ska vara ca 30% (781/600) högre vid dt30 än vad rummet behöver enligt ritning.

Vidare till rum 2 på första slingan så låtsas vi att det behöver 400w enligt ritning.
Som vi sa tidigare så ska vi ha en radiator som ger 1,3x400w=520w.
Till detta ska vi ta hänsyn till att det är radiator nummer 2 på första slingan och multiplicera med 1,07: 1,07x520w=556w.
Nu tittar vi i radiator-pdf:en igen och ser att mc21-509 kanske skulle passa, om inte dimensionerna är de rätta så välj en annan storlek.

Nu är det bara att fortsätta på samma sätt för varje rum.
Om ett rum har flera radiatorer så summeras effekten på samtliga radiatorer.
Desto större radiatorer du väljer desto lägre elräkning kommer du att betala - låt det inte gå överstyr med storleken bara. ;)
Räkna med att ha ca 1dm till fönsterbräda och 1,5dm till golv.
När du är klar med beräkningen så låt en vvs:are kontrollera så att allt är ok med radiatorstorlekar och dimensioner på rör etc.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2009, 22:05:39 »
Uträknat för vedpannan - något jag inte vill tro på att jag ska följa...
Citera
sov 3. 720
tätt. 330
bad. 330
hall. 552
kök. 239
matplats. 500
matplats. 500

sovrum 1. 933
sov 2. 636
vard. 400
vard. 813
vard. 625

sov 1. 12,25 x 50w = 612,5w (sägs att jag kunde räknat på 40w, dubbla ytterväggar) x 1,3 = 796,25w
sov 2. 10,91 x 50w =  545,5w (inklusive 1,07 ökningen) x 1,3 = 709,15w
sov 3. 9,91 x 50w = 495,5w (sägs jag kunde räknat på 40w, dubbla ytterväggar) x 1,3 = 644,15w
tvätt. 4,37 x 50w = 218,5w (inklusive 1,07 ökningen) x 1,3 = 284,05w
bad. 4,44 x 50w = 222w (inklusive 1,07x1,07 ökningen) x 1,3 = 288,6w

Tja... Lustigt nog är ju då vissa utav mina nuvarande större än vad de egna uträkningarna pekar på...

Jag vet fortfarande inte hur jag ska hantera uträknandet utav vardagsrummets 3 element osv.
« Senast ändrad: 10 oktober 2009, 22:24:36 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2009, 22:28:51 »
...
Nånstans måste ju detta vara fel, det blev ju drastiskt lägre siffror när jag räknade om allt på egen hand med era räknesätt?
Ehh, med "era räknesätt" antar jag du menar ett tips du fått i nån annan tråd att räkna på 50w/m2?
Jag skulle gått på åtminstone angiven effekt enligt ritning vid dt30.
« Senast ändrad: 10 oktober 2009, 22:30:47 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2009, 22:33:11 »
...
Jag vet fortfarande inte hur jag ska hantera uträknandet utav vardagsrummets 3 element osv.
Hur stor effekt behöver vardagsrummet enligt ritning?

Bläddrade tillbaka i dina trådar och hittade infon som behövs:
Slinga 1.
Sov 3: värmebehov 720, radiator höjd 6, bredd 10, typ 1-610
Tvätt: värmebehov 330, radiator höjd 5, bredd 7, typ 2-407
Bad: värmebehov 330, radiator höjd 5, bredd 7, typ 2-407
Hall: värmebehov 552, radiator höjd 6, bredd 4, typ 3-504
kök: värmebehov 239, radiator höjd 4, bredd 4, typ 2-404
matplats: värmebehov 500, radiator höjd 5, bredd 10, typ 1-510
matplats: värmebehov 500, radiator höjd 5, bredd 10, typ 1-510

Slinga 2.
Sov 1: värmebehov 933, radiator höjd 6, bredd 10, typ 2-510
sov 2: värmebehov 636, radiator höjd 6, bredd 10, typ 1-510
vardagsrum: värmebehov 400, radiator höjd 5, bredd 10, typ 1-410
vardagsrum: värmebehov 813, radiator höjd 5, bredd 19, typ 1-419
vardagsrum: värmebehov 625, radiator höjd 5, bredd 10, typ 2-410

Ditt vardagsrum har ett effektbehov på: 400 + 813 + 625 = 1838w.

Om vi kör hela slinga 2 och antar att du nöjer dig med angivet effektbehov enligt ritning vid dt30:
Radiator 1: välj en valfri radiator som avger 933w vid dt30.
Radiator 2: välj en valfri radiator som avger 1,07x636w vid dt30.
Radiator 3: välj en valfri radiator som avger 1,07x1,07x400w vid dt30.
Radiator 4: välj en valfri radiator som avger 1,07x1,07x1,07x813w vid dt30.
Radiator 5: välj en valfri radiator som avger 1,07x1,07x1,07x1,07x625w vid dt30.
« Senast ändrad: 10 oktober 2009, 23:02:05 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2009, 22:52:49 »
...
Jag vet fortfarande inte hur jag ska hantera uträknandet utav vardagsrummets 3 element osv.
Hur stor effekt behöver vardagsrummet enligt ritning?



Citera
slinga 2, element 3: (vard.) 400
slinga 2, element 4: (vard.) 813
slinga 2, element 5: (vard.) 625

rummet är 30,08m2 utan tillräkningar...med tanke på att jag inte vet hur jag ska räkna, känns fel att räkna som om varje enskilt element ska värma hela rummet.

34,44m2 ifall jag räknar och förbereder med 1,07 prencipen...
36,85m2 ifall jag räknar och förbereder med 1,07 prencipen...
39,43m2 ifall jag räknar och förbereder med 1,07 prencipen...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?
« Svar #10 skrivet: 10 oktober 2009, 23:06:57 »
Har ändrat i mitt förra inlägg.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2009, 23:18:55 »
Har ändrat i mitt förra inlägg.

Jo fast det blev ju viss skillnad när man räknade om på det sätt ni hänvisar till, känns det inte bättre att utgå ifrån det än vad dom flummade :D ihop för 30år sedan? För det blev ju lite blandad skillnad..


förövrigt så nämns ju inte DT30 i tillverkarens tabeller: http://files.getdropbox.com/u/354719/Viessmann_Radiatorer.pdf
« Senast ändrad: 10 oktober 2009, 23:33:13 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?
« Svar #12 skrivet: 10 oktober 2009, 23:43:19 »
Jo fast det blev ju viss skillnad när man räknade om på det sätt ni hänvisar till, känns det inte bättre att utgå ifrån det än vad dom flummade :D ihop för 30år sedan? För det blev ju lite blandad skillnad..
Vad menar du med "det blev ju viss skillnad när man räknade om på det sätt ni hänvisar till"?
Jag har antagit att de värden som du listat bygger på de ursprungliga beräknade effektbehoven.  Sc:,h

förövrigt så nämns ju inte DT30 i tillverkarens tabeller: http://files.getdropbox.com/u/354719/Viessmann_Radiatorer.pdf

DT30 är samma som 55/45 ºC i pdf:en du länkade till.

Inget illa menat rallykalle men om du inte ska frysa ihjäl i vinter så bör du kanske be en rörkrökare komma på hembesök. ;)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?
« Svar #13 skrivet: 10 oktober 2009, 23:47:36 »
Uträknat för vedpannan - något jag inte vill tro på att jag ska följa...
Citera
sov 3. 720
tätt. 330
bad. 330
hall. 552
kök. 239
matplats. 500
matplats. 500

sovrum 1. 933
sov 2. 636
vard. 400
vard. 813
vard. 625

Men när man räknade på egen hand, så som jag har läst er att jag ska räkna så blir det
sov 1. 12,25 x 50w = 612,5w (sägs att jag kunde räknat på 40w, dubbla ytterväggar) x 1,3 = 796,25w
sov 2. 10,91 x 50w =  545,5w (inklusive 1,07 ökningen) x 1,3 = 709,15w
sov 3. 9,91 x 50w = 495,5w (sägs jag kunde räknat på 40w, dubbla ytterväggar) x 1,3 = 644,15w
tvätt. 4,37 x 50w = 218,5w (inklusive 1,07 ökningen) x 1,3 = 284,05w
bad. 4,44 x 50w = 222w (inklusive 1,07x1,07 ökningen) x 1,3 = 288,6w
« Senast ändrad: 10 oktober 2009, 23:49:22 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: hur räknar man när det t.ex. är krokig hall?
« Svar #14 skrivet: 10 oktober 2009, 23:59:01 »
Det spelar ingen roll om du värmer rummet med ved eller pruttar rummet varmt, effektbehovet är detsamma.
Jag tycker du ska gå på de urspungliga effektberäkningarna som du fick med huset - de är sannolikt mer korrekta än vad dina egna kommer att bli.
Glöm alltså detta med volymberäkningar av rummen eller gissa hur många watt per m2 som krävs och gå i stället på vad som står i ritningarna.

Här har du beräkningarna för slinga 2, kontrollera så jag inte räknat fel och gör sedan på samma sätt med slinga 1:
Radiator 1: välj en valfri radiator som avger 933w vid dt30.
Radiator 2: välj en valfri radiator som avger 1,07x636w vid dt30.
Radiator 3: välj en valfri radiator som avger 1,07x1,07x400w vid dt30.
Radiator 4: välj en valfri radiator som avger 1,07x1,07x1,07x813w vid dt30.
Radiator 5: välj en valfri radiator som avger 1,07x1,07x1,07x1,07x625w vid dt30.
« Senast ändrad: 11 oktober 2009, 00:02:31 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!