Det lättaste sättet på dke:n(samma på både 9:an och 12:an) är att
1. Lätta på kretskortslådan,osäker om det är 2 eller 3 skruvar tror att det va 2 st på dke.
2. Ta en 8mm hylsa för chuck och fästa utanpå 2 st bits förlängare,längst till höger på fläktrullen saknas ett fläktblad där finns en skruv som låser rullen i fläktmotorns stag,lossa skruven.
3.Kretskorts lådan sitter med 2 plast "klämmor"som man bara trycker ner och kan där efter dra den mot sig(akta kablarna så att inte dom nöter mot någon kant.termostat kabeln brukar vara enklast att lossa från sin plats under tiden.)
4. Koppla ur motorn från krets kortet du kan känna/se vart den går in och sitter(bred kontakt på det högra kortet).
5. Se till att kabeln ligger fri vid motorn och notera hur "kontakten" i motorn sitter (nedåt framåt) håll kretskortslådan försiktigt utåt samtidigt som du tar tag i motorn och "juckar" ut den(fläktrullen låser staget lite ju längre ut du får den).
6. När du sätter i nya motorn får du hålla upp fläktrullen lite för att passa in den,Se till att motorn ligger rätt i sin plats samt kolla bussningen som håller fläktrullen på vänster sidan så inte den har hamnat snett.
7.Passa in kretskortslådan igen och se till att kontakten kommer igenom där den ska sätt tillbaka skruvarna.
8. Sätt tillbaka skruven som passas in mellan fläktbladen och dra åt den lite grann,pröva sedan att snurra på fläkten för hand,om den tar i någon sida lätta den skruven igen och justera fläktrullen i sidled tills den går fri,skruva åt och sätt i dess kontakt i kretskortet och provkör.
om allt låter bra sätt tillbaka höljena och ta en kall öl!