Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ska det egentligen vara?  (läst 1639 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
Hur ska det egentligen vara?
« skrivet: 07 oktober 2009, 21:26:39 »
Hej!

När min frånluftspump går sönder vill jag ha en klar bild på hur den nya ska placeras.

-Lämpligast är väl att den ska stå mot en yttervägg.  Idag står den mot en innervägg, mot vardagsrummet och det hörs.Någon kommentar?
-Mitt tilluftsaggregat TA 450 ligger på ett hyllplan med 1 cm skummgummi mellan hyllplan o Ta 450:n. Hyllplanet är skruvad mot en innervägg i konsoler. Den oxå mot vardagsrummet. Hur placeras dom idag? Ska jag byta den oxå när värmepumpen går sönder? Jag tycker att värmen i till-röret är istort sätt samma som från-röret. Även när det är kallt ute. Dvs värmen avges inte så bra från vattenbatteriet i TA 450:n anser jag.
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad stirrbas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ska det egentligen vara?
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2009, 09:58:47 »
Tjenare!
Jag har en comfort zone c50 , tidigare pump var en elektro standard 280= runk....
Även jag har ett TA 450  installerat som dig och jag upplever precis samma sak som dig , ingen skillnad i temp på varken till eller retur rören.
Det som jag har funderat på e vad händer om man tar bort tilllufts aggregatet, i effekt alltså.
Det känns precis som du säger, vekar inte ge något men vad vet jag.
Jag kan knappt ett skit om såna här saker.
Väldigt intressant tråd....
Grym på att köra mobilkran o bärgninsbil men fattar ine ett skit ang fvp o dyligt :-)

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: Hur ska det egentligen vara?
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2009, 10:21:43 »
Hej!

Intresssant. Visst kan man känna lite varmare i huset. Blir det kallare än +5 grader måste jag in o stötta med element. Där TA 450:n står blir det varmast (tvättstugan)  :( känns som värmen i vp rören till rummen inte är så hög. Värdelöst skit. EN rekommendera mig att öppna ventiler vid varje fönster och ta bort TA 450:n o bara utnyttja frånluften. Men vilket kalldrag det måste bli vid varje ventil.
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29523
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur ska det egentligen vara?
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2009, 10:38:27 »
Har ni mätt temperaturen på luften före och efter TA450?
Låg tempskillnad på rören säger bara att det är högt flöde över aggregatet.
« Senast ändrad: 09 oktober 2009, 10:45:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: Hur ska det egentligen vara?
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2009, 11:07:16 »
Nej det har jag inte gjort. Så skulle det vara lägre flöde genom TA:n så skulle det bli varmare i rummen?
Om man byter längre fram, hur ställer de in från och tilluften? Vad för normer finns det?
Grannen sa att våra 80 talshus med detta sytem har en hög genomströmning i huset men även att det är väldigt undertryck i huset. Idag är det skillnad när det justerar?!
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29523
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur ska det egentligen vara?
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2009, 14:51:35 »
Det jag menar är om man mäter på vattenrören till/från och tempskillnaden är låg så är vattenflödet högt, men detta säger egentligen inget om hur effektiv den är.

För att verkligen se om den ger nått så mät på lufttemperaturen före och efter aggregatet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!