Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur ska det egentligen vara?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur ska det egentligen vara? (läst 1665 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vasaloppsåkarn
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 159
Karma +0/-0
Vasaloppsåkarn
«
skrivet:
07 oktober 2009, 21:26:39 »
Citera
Hej!
När min frånluftspump går sönder vill jag ha en klar bild på hur den nya ska placeras.
-Lämpligast är väl att den ska stå mot en yttervägg. Idag står den mot en innervägg, mot vardagsrummet och det hörs.Någon kommentar?
-Mitt tilluftsaggregat TA 450 ligger på ett hyllplan med 1 cm skummgummi mellan hyllplan o Ta 450:n. Hyllplanet är skruvad mot en innervägg i konsoler. Den oxå mot vardagsrummet. Hur placeras dom idag? Ska jag byta den oxå när värmepumpen går sönder? Jag tycker att värmen i till-röret är istort sätt samma som från-röret. Även när det är kallt ute. Dvs värmen avges inte så bra från vattenbatteriet i TA 450:n anser jag.
Loggat
AQUAES 270 Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh
stirrbas
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 30
Karma +0/-0
Kön:
stirrbas
SV: Hur ska det egentligen vara?
«
Svar #1 skrivet:
09 oktober 2009, 09:58:47 »
Citera
Tjenare!
Jag har en comfort zone c50 , tidigare pump var en elektro standard 280= runk....
Även jag har ett TA 450 installerat som dig och jag upplever precis samma sak som dig , ingen skillnad i temp på varken till eller retur rören.
Det som jag har funderat på e vad händer om man tar bort tilllufts aggregatet, i effekt alltså.
Det känns precis som du säger, vekar inte ge något men vad vet jag.
Jag kan knappt ett skit om såna här saker.
Väldigt intressant tråd....
Loggat
Grym på att köra mobilkran o bärgninsbil men fattar ine ett skit ang fvp o dyligt :-)
Vasaloppsåkarn
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Vasaloppsåkarn
«
Svar #2 skrivet:
09 oktober 2009, 10:21:43 »
Citera
Hej!
Intresssant. Visst kan man känna lite varmare i huset. Blir det kallare än +5 grader måste jag in o stötta med element. Där TA 450:n står blir det varmast (tvättstugan)
känns som värmen i vp rören till rummen inte är så hög. Värdelöst skit. EN rekommendera mig att öppna ventiler vid varje fönster och ta bort TA 450:n o bara utnyttja frånluften. Men vilket kalldrag det måste bli vid varje ventil.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
09 oktober 2009, 10:38:27 »
Citera
Har ni mätt temperaturen på luften före och efter TA450?
Låg tempskillnad på rören säger bara att det är högt flöde över aggregatet.
«
Senast ändrad: 09 oktober 2009, 10:45:08 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Vasaloppsåkarn
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Vasaloppsåkarn
«
Svar #4 skrivet:
09 oktober 2009, 11:07:16 »
Citera
Nej det har jag inte gjort. Så skulle det vara lägre flöde genom TA:n så skulle det bli varmare i rummen?
Om man byter längre fram, hur ställer de in från och tilluften? Vad för normer finns det?
Grannen sa att våra 80 talshus med detta sytem har en hög genomströmning i huset men även att det är väldigt undertryck i huset. Idag är det skillnad när det justerar?!
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
09 oktober 2009, 14:51:35 »
Citera
Det jag menar är om man mäter på vattenrören till/från och tempskillnaden är låg så är vattenflödet högt, men detta säger egentligen inget om hur effektiv den är.
För att verkligen se om den ger nått så mät på lufttemperaturen före och efter aggregatet.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1119
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
UmeRoland
tyke
uecjs
bevakare
Anders Gunnar
R.nord
Zyberdude
RobertG
Peter Rud
Jisse
Mike
bopakoster
TS Comfort AB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info