0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Virriz och välkommen till forumet! Thumbsup Ja det kan väl vara bra om du lägger med din planlösning på ditt fritidshus i ett inlägg tillsammans med lite uppgifter om hur huset är isolerat, om du använder huset även på vintertid eller inte (om du inte använder huset alls på vintern så kan det ju kanske vara intressant med underhållsvärmefunktion ev?), så kan du säkert få lite bra förslag på bl.a placering av innerdel, storlek på pump mm. Sen varför man skulle ha ambitionen att dölja en snygg pump som är placerad på en sommarstuga det förstår jag inte alls, utan den skall man istället vara stolt över att visa upp isf.Se bild nedan med en placering på en sommarstuga på ca 40-45 m2. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 06 oktober 2009, 11:21:04Hej Virriz och välkommen till forumet! Thumbsup Ja det kan väl vara bra om du lägger med din planlösning på ditt fritidshus i ett inlägg tillsammans med lite uppgifter om hur huset är isolerat, om du använder huset även på vintertid eller inte (om du inte använder huset alls på vintern så kan det ju kanske vara intressant med underhållsvärmefunktion ev?), så kan du säkert få lite bra förslag på bl.a placering av innerdel, storlek på pump mm. Sen varför man skulle ha ambitionen att dölja en snygg pump som är placerad på en sommarstuga det förstår jag inte alls, utan den skall man istället vara stolt över att visa upp isf.Se bild nedan med en placering på en sommarstuga på ca 40-45 m2. Mvh Raffen.Precis, huset används vintertid 1-2 gånger i månaden så underhållsvärmesfunktion är SUPERviktigt !!Hörde någonstans att pumparna inte startar upp efter strömavbrott, är det sant? För vi brukar få något strömavbrott (kortare) i månaden säkert och om det då FINNS värmepumpar som kan starta upp så vill jag ha en sån... Ja, huset är isolerat... Helt okej isolerat, kan inte svara närmare på såna frågor, är ekonom inte tekniker..
Precis, huset används vintertid 1-2 gånger i månaden så underhållsvärmesfunktion är SUPERviktigt !!Hörde någonstans att pumparna inte startar upp efter strömavbrott, är det sant? För vi brukar få något strömavbrott (kortare) i månaden säkert och om det då FINNS värmepumpar som kan starta upp så vill jag ha en sån...
Det är bara -ND modellerna som har underhållsvärme, men tyvärr går pumpen till senast inställda högre temperaturinställning efter strömavbrott, så jag rekommenderar inte toshiba.
Sen när det gäller de lite högre fläkthastigheterna och därmed ett klart mkt bättre värmeutbytet så skiljer det väldigt lite mellan de olika pumpfabrikaten alltså.
Citat från: Virriz skrivet 06 oktober 2009, 11:31:14Precis, huset används vintertid 1-2 gånger i månaden så underhållsvärmesfunktion är SUPERviktigt !!Hörde någonstans att pumparna inte startar upp efter strömavbrott, är det sant? För vi brukar få något strömavbrott (kortare) i månaden säkert och om det då FINNS värmepumpar som kan starta upp så vill jag ha en sån... Toshiba startar upp efter strömavbrott (måste ställas in). Det är bara -ND modellerna som har underhållsvärme, men tyvärr går pumpen till senast inställda högre temperaturinställning efter strömavbrott, så jag rekommenderar inte toshiba.
Jag pratade idag lite med en väl insatt person som själv hade en Toshiba ND-pump i sin sommarstuga och körde på +8 ºC-funktionen under vinterhalvåret, och där han hade stugan kunde man ibland ha kortare strömavbrott upp till ca 2 ggr i veckan sa han, och det här med återstarten till +8 ºC-läget hade aldrig någonsin missat på pumpen sa han.
Tjenare Ubbe! Nej det tror jag inte du, utan det har nog bara med att göra om återstartsfunktionen är aktiverad på rätt sätt eller inte isf. :)Mvh Raffen.