0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejDu har nog glömt solbidraget ? 2,5 X ytan i kvm X årsutbyte/kvm, brukar bli ca 5500-6000 kr för ett varmvattensystem.Merkostnaden för solfångaren blir alltså 35000 kr minus minst 5000 kr i solbidrag. Säg 30000 kr jämnt. Återbetalningstiden blir ca 10-12 år med detta upplägg.
Det finns ingen koppling mellan ROT och solfångarbidrag.Solfångarbidraget är för solfångare. Rot är för arbete.
HejTaklutningen är inte optimal. I ditt fall hade jag nog undersökt om det är möjligt att luta solfångaren lite mer. I en del fall är det lättare att välja vakuumrör, de är lätta att luta upp på en ramp.Jag hade också tittat på andra paket, t exwww.sfinx.sewww.solgruppen.se-och tagit hjälp av en lokal rörmokare för att montera. Solfångare är ganska okomplicerade saker och det finns väl ingen direkt kvalitetskillnad mellan anläggningar installerade av glada amatörer och "proffsinstallationer". Själv har jag solfångare byggda från byggsats, funkar mycket bra.MVH/Gano
Blev det en solfångare? Alltså 30rör?Angående vinkeln så är 45 grader optimalt för sommardrift.Om tanken blir fort varm kan du vinkla upp solfångaren någonstans mellan 45 - 60 grader. Då får du även tidigare och senare utbyte på våren och hösten. Min far har en Sfinx 30rör solfångare kopplad mot sin 290L VVB om jag inte minns fel står solfångaren i 57 grader, han har kört med elpatronen på i sommar (vattnet har varit 60 grader konstant) och under sommaren var det inga problem med att värma tanken från 60- till90 grader under en solig dag.Mvh ///A-sol
Styrningen har tidsstyrning.......
Jovisst kan man koppla bort elpatronen nattetid, men hur ska man då få varmvatten om det regnar en hel vecka i sträck?
Var noggrann med rörisoleringen