0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Kastar mig in i denna tråden och kan säga att jag tyvärr har samma problem.. I vissa rum har jag kallare än i andra..Förutsättningar, 150kvm enplanshus med golvvärme i hela huset. Neotherm ställdon med rumsgivare i de rum som jag vill begränsa annars har jag tagit bort ställdon till tex kök o vardagsrum. Bor i Skåne och har otroliga 22 000kW/år. Känns som alldeles för mycket. 2 vuxna och en 2-åring..
Finns det någon som kan förklara mer i detalj hur man ska ställa in flödet? Jag har en IR-kamera på jobbet och hade hemma och mätte. Hur ska temperaturen vara i rören, från respektive till temperatur i förhållande till rörlängd?
Har dokumenterat slingornas längd men den verkar inte 100%-igHar 10 st slingor, 2 st på 120m och resten från 20-75m.Dokumentationen visar att ventilerna på de två längsta ska vara öppna 5 varv, resten endast 1½ varv!?
Är det rimligt att en slinga på 20m ska ha samma flöde som en som är 75!?
Vissa ventiler kan man bara skruva på 2 varv och vissa fem!? Har tagit i så mycket jag vågar på de som bara går 2 men det är helt stopp!? Vad kan det bero på!?
Ang flöden: Jag har uppfattat det precis på det sätt du beskriver. Golven blir väl iofs varma även med högt flöde, men det är inte lika energieffektivt.
CiteraAng flöden: Jag har uppfattat det precis på det sätt du beskriver. Golven blir väl iofs varma även med högt flöde, men det är inte lika energieffektivt. Nja, det var nog inte korrekt uppfattat, golven blir inte bättre värmeavgivare av ett lågt flöde, snarare tvärt om. Däremot kan värmepumpen eventuellt gå med lite bättre COP om flödet är optimalt.//Gunnar