0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejMin pump klarar ungefär samma utetemperatur ensam utan elpatron. Till 0 klarar den att gå upp i drygt 50 grader. Vid -2 till ca 42-43 grader och då går pumpen 24 timmar/dygn. Vid 0 grader skickar jag ut 40 grader till radiatorerna.
Citat från: skuggan_pm skrivet 02 oktober 2009, 12:57:21HejMin pump klarar ungefär samma utetemperatur ensam utan elpatron. Till 0 klarar den att gå upp i drygt 50 grader. Vid -2 till ca 42-43 grader och då går pumpen 24 timmar/dygn. Vid 0 grader skickar jag ut 40 grader till radiatorerna.Låter precis som min.När jag hade 2-3 minus ute så låg panntemperaturen i nedre på runt 42 grader.Men eftersom nedre tanken värmer den övre så sjunker även övre pannan till 42 vilket blir lite klent för varmvattnet.Därför har jag bara på elpatronen (max 3kw) i övre som spetsar varmvattnet till 50g.Det jag undrar är hur shunten fungerar.Står att den i första hand tar varmvatten till radiatorerna från nedre pannan men även från övre.Så säg att VP:en bara klarar att värma nedre pannan till 40g och att radiatorerna behöver 45g för att hålla innomhustempen.Övre pannan värms till 50g.Kommer shunten att ta varmvatten från övre pannan då?/Jimmy