0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Memgard: Jag kör 1 m flex-slang från pump genom yttervägg för att minimera ljudtransport via vibrationer. Det som låter mest på min pump är plåtvibrationer. Det blev betydligt lägre ljudnivå när jag isolerade pumputrymmet från förångar/fläktutrymmet. /Rikard
Ja, framför allt in i rummet den står utanför. (Står på dämpare på en platta 50cm från väggen)Försöker få ett grepp om det är pumpen eller vägg & fönster som är svagaste punkten.Alternativet för oss om det inte är något fel med pumpens ljudnivå är att flytta den och lägga en värmekulvert men det är inget jag helst gör.
25 dB är väl ungefär vad vanligt tal brukar vara på så det är väl isåfall rätt lågt ljudtryck, men det du hör inne i rummet kan ju vara stomburet ljud, dvs vibrationer som leds in i byggnaden om rören ligger direkt emot.
Mitt skyddsgaller vibrerade lite och kompressorn behövde dras ett kvarts varv på en av bultarna. La in lite ljudämpning på botten också. Hade ställt den på lite väl mjuka koniska dämpare först och kör nu på gummimatta direkt på marksten.Kolla också att pumpen står helt i våg.Har du hittat någon inställning så att CP bara går när pumpen går? Tycker det är lite onödigt att rulla två CP när VPn inte går./adde
Att CP en stund efter att pumpen stannar har väl med kylning att göra...
Är era som kör cp hela tiden båda den stora modellen med två fläktar?Är det samma styrning på dessa som på dom vi har med enkel fläkt? (samma parametrar som har diskuterats i tråden)