0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
Hur hög temp kör ni avfrostningen till? Jag har min inställd på original 15*C, kör ni den högre?
Gossen: Jag kör avfrostning till 25*, 35 minuters intervall nu när det snöar. Har ingen trågvärmare och vill vara säker på att evakuera smältvattnet ordentligt. Det enda trista är att avfrostningscykeln tar ganska lång tid. Om man räknar med tiden innan pumpen ger fullt igen så tar det i mitt system ca 10 minuter från stopp för avfrostning tills pumpen ger i närheten av samma som innan stoppet. Nästan 1/3 av gångtiden alltså. Jag håller med i din undran - hur ofta behövs oljeretur? Pumpen (VP11:an) har ju oljefälla och många andra pumpar med originalstyr verkar nöjda med behovsstyrd avfrostning (som då vid kall/torr väderlek kan gå betydligt över en timme utan avfrostning). Kan ju förstås vara att de andra struntar i livslängd på kompressorn - verkar ju nästan vara förväntat i konsumentledet att kompressorn rasar efter ca 6 år.Jag kör säkert så länge, håller mig runt 40 minuter mellan avfrostning och till högre temp än original. /Rikard
Hur rördragning och flöden ser ut inne i pumpen har du bättre koll på än mig, men filtret efter förångaren var väl vad Stig skrev i en tidigare post också (om intressant/viktig punkt att mäta före/efter för att kontrollera fullförångning), så det låter väl rätt. Om än lite konstig placering. Det är där den skall vara placerad, så nära kompressorn som möjligt precis innan sugingången. Detta för att skydda kompressorn (inuti ser dom ut lite som ett vattenlås och vätskan samlas då i denna istället för att sabba kompressorn)Det är klart, man borde kunna experimentera sig fram till "säkra" värden för olika temp/luftfuktighet baserat på lämnad effekt, men blir ju ett jäkla spring ner i källaren för att justera...Mm, och det är jävligt drygt om man väl går över gränsen så att olja ansamlas och avfrostningar missas pga det. Ett par andra frågor (kan inte minnas att det varit uppe i tråden):Får inte riktigt ihop skyddsparametrarna (c) med mina driftvärden. * Skyddsparameter C3 beskrivs som "max Hetgastemperatur som öppnar reduceringsventil" i min manual och är inställningsbar från 0-122°C enligt manual. Standardvärde anges till 122°C. Vad är det för en reduceringsventil tro? Min löser på E1:31 vid 75-85°C (vid avfrostning, aldrig sett högre än runt 82 vid värmedrift) beroende på dagsform så det kan väl inte vara högtryck. C3 verifiererade jag till att vara "Stanna fläkt om hetgas är högre än C3", detta har även angetts i en del tidigare manualer.* c5 - "max hetgastemperatur som stoppar kompressor (temperatur-100°C) är satt till min=100 (max 125). Är inte det vääldigt hög temp? Vet inte... Någon annan som vet? Bombar på med ett par till! * Parametrarna bb och bc (hysteres nästa cykel samt hysteres drift): Hysteres på vilka värden? Vet inte* Parametrarna cE och cF (satta till 15/15 i mitt styr) - används de? Finns en teori om att de har med EVI-styret att göra - någon som vet? Jag har verifierat att dom har med EVI att göra, dock inte helt 100 på funktionen./Rikard