0 medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.
Pluto - du säger att du behöver 40-45 grader ut vid -7 och att pumpen kroknar framåt morgonen. Betyder detta att max framledning sjunker vid minusgrader? Är totalt novis på LVVP (men står i begrepp att köpa en) så hjälp uppskattas.Gäller detta generellt för LVVP att man inte kan får ut max framledning när det blir kallt eller är märkespumparna bättre? Sfinx har ju fått in en ny pump (11kW+) som enligt reklamen skall ge max 65 grader ut (även om dom rekommenderar max 60) och bra COP även vid -20. Men jag får alltså bara typ 40 grader i framledning vid -20, eller? Är ju bra att veta när man köper nya radiatorer.Bara för att kalibrera mig, Polarpumpen säljer LG Therma 14kW för 49 tusen plus vvb för 9 tusen. Detta kostar som Sfinx paket med 500 l tank och 11kW+ LVVP. För bara 4 tusen till får du Panasonic T-Cap 12kW Hur är jämförelsen mellan dessa rent prestanda/kvalitet? Eller är vitsen med Sfinx att man kan spara på att installera själv och att systemet är lättare för en hemmamekare att underhålla? Vore kul att få kommentarer från någon som köpt Sfinx senaste pump.
Pluto - du får ju bara 4 kW vid -7!
Dradde - har du den nya modellen med dubbla fläktar eller den med enkel fläkt? Köpte du tanken hos Sfinx? Är inte detta en Strömsnäs KV500 med extra allt? Tänkte i så fall kanske börja med en tank utan shuntautomatik för att hålla nere initiala utlägg. Kan ju alltid stoppa in en beg shuntstyrning från Tradera. Vad är din uppfattning om tanken?
Noterar ett par saker från Plutos inställningar. Rekommenderar inte att någon ändrar inställningar baserat på detta, men lite kul att se om någon annans pump beter sig som min. (min är VP11 från septemberleveransen 2012 "den med oväntad EVI-funktion")b2=1: Min ballade ur totalt vid avfrostning vid något tillfälle med denna inställning, nästan som att fyrvägaren inte växlade. Inte helt säker på att det var relaterat, men har aldrig inträffat igen efter ändring till 0.Med b3=0 gör min ingen paus vid avfrostning, dvs kompressorn fortsätter gå och 4-vägaren växlar. På min pump medför det att jag inte får full avsmältning och det bygger is.Ca=1: Jag får rätt hårt vätskeslag vid denna inställning när pumpen växlar till värmedrift efter avfrostning. Har min satt till 2. Ger kort vätskeslag i någon sekund, sen går den rent. /Rikard
Mina Ce och Cf står på 15-15, då startar EVI nästan direkt. C7 kan man enl Stig sätta rätt högt just för att utegivaren sitter i uppvärmt utrymme. Tror han föreslog 15, men har inte mailet kvar tyvärr. Jag har flyttat ut min d3-givare. P3/P4 har jag inte lyckats lista ut någon användning för. Om man sätter b5=1 (tempstyr CP2) får man larm för saknad givare, så tror det är funktion som inte används i vårt styr. Om din stoppar obefogat, kan det vara hysteres-spöket? Dvs att om d2 är inom Be (hysteres) för inställd temp så stannar den istället för att avfrosta? Ingen här på forumet verkar ha fått ordning på det utan att bygga eget styr för att lura pumpens tempavläsning.Gossen - visst har du effektmätning på elen till din pump? Ligger inte Plutos lite högre än din?/Rikard
Noterar ett par saker från Plutos inställningar. Rekommenderar inte att någon ändrar inställningar baserat på detta, men lite kul att se om någon annans pump beter sig som min. (min är VP11 från septemberleveransen 2012 "den med oväntad EVI-funktion")b2=1: Min ballade ur totalt vid avfrostning vid något tillfälle med denna inställning, nästan som att fyrvägaren inte växlade. Inte helt säker på att det var relaterat, men har aldrig inträffat igen efter ändring till 0.Minns inte vad jag har haft för erfarenhet av b2 men jag har den med satt till 0Med b3=0 gör min ingen paus vid avfrostning, dvs kompressorn fortsätter gå och 4-vägaren växlar. På min pump medför det att jag inte får full avsmältning och det bygger is.Stämmer precis med vad jag har fått det till, med 0 så görs ingen tryckutjämning vilket jag kan känna som onödigt slitage på kompressorn och stress på övriga komponenter samt lödningar av rör. Fördelen med att *inte* ha tryckutjämning är att man inte verkar få missade avfrostningar med original styrningen då, detta beror säkert på att någon parameter inte hinner ändra sig och förhindra avfrostningen.Ca=1: Jag får rätt hårt vätskeslag vid denna inställning när pumpen växlar till värmedrift efter avfrostning. Har min satt till 2. Ger kort vätskeslag i någon sekund, sen går den rent. Jag kollade och jag har tydligen Ca satt till 10min. Hur har du kommit till slutsatsen med vätskeslag?
Mina Ce och Cf står på 15-15, då startar EVI nästan direkt. C7 kan man enl Stig sätta rätt högt just för att utegivaren sitter i uppvärmt utrymme. Tror han föreslog 15, men har inte mailet kvar tyvärr. Jag har flyttat ut min d3-givare. Det låter vettigt, EVI börjar göra mindre nytta vid ungefär 5*C ute och iom att kompressorrummet är varmare än ute så kan man gott höja denna lite om givaren är i kompressorrummet.När jag frågade stig om när man skulle ha evi aktivt så tyckte han inte att det fanns någon orsak att stänga den, iallfall inte om man körde upp höga temperaturer till varmvatten. Jag har dock sett en vinning hos mig i att stänga den vid strax under 5*C ute då jag slipper ett antal start/stopp och evi får aktiveras då det verkligen behövs men jag förvärmer ju bara vv till den temp som huset för tillfället kräver.P3/P4 har jag inte lyckats lista ut någon användning för. Om man sätter b5=1 (tempstyr CP2) får man larm för saknad givare, så tror det är funktion som inte används i vårt styr. Om din stoppar obefogat, kan det vara hysteres-spöket? Dvs att om d2 är inom Be (hysteres) för inställd temp så stannar den istället för att avfrosta? Ingen här på forumet verkar ha fått ordning på det utan att bygga eget styr för att lura pumpens tempavläsning.Saknas en tempgivare för att man skall kunna nyttja denna styrning tror jag, D5 i avläsningsmenyn är inblandad här och den har ingen kontakt ute i min pump och D5 visar därför 25*C konstant.Gossen - visst har du effektmätning på elen till din pump? Ligger inte Plutos lite högre än din?Nja, den verkar ligga ungefär som min eller något över. Min har senaste dygnet toppat på ca 3,4Kw. Ni kan se bifogad graf.