Hej!
Mit första inlägg i forumet, och med risk att temat redan finns någonstans ... (lovar att jag har letat och inte hittat något!)
Vår CTC Master 103-9 börjar ge upp, efter 23 år i tjänst. Vi tänker inte investera i lagning utan kommer att byta.
Huset är en enplansvilla med öppen planlösning i Västerås på 112 kvm (tillbygge med ca. 30 kvm tänkbart). Aktuell förbrukning för värme/varmvatten ca. 13 000 kWh (Läs: exkl. hushållsel). Värme huvudsakligen via tilluft. Vattenburna element i alla rum kopplas in av CTC:n vid temperaturer under ca. 0 °C.
Hur som helst är detta kanske en mer grundläggande fråga. Vi tar tillverkaren NIBE som exempel. Byter vi ut rakt av, då mot en 410P som sköter uppvärmd tilluft samt rediatorer. Alternativet är en NIBE 360P, och då täpps tilluftsventilerna till och ersätts med friskluftventiler i alla boutrymmen. Värme då enbart via radiatorer (som eventuellt behöver en uppdatering till större varianter). Samma alternativ får jag med en CZ50 med/utan tilluftsvärmedel. Väljer jag friskluftventiler, får jag även IVT/Bosch som möjlig leverantör av FLVPen.
Fördelarna med friskluftventiler som jag ser är mindre buller och en skönare värme, då från radiatorerna i stället för luftkanalerna. Kanske till och med lite energibesparing. Som nackdel misstänker jag kallras, men just detta vet jag inte.
Så nu hoppas jag på lite hjälp med, ja, den grundläggande frågan: Friskluft eller uppvärmd tilluft.
Tack i förväg!

// Andreas