0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Har nu fått mina RAS 10 och RAS 18 installerade. Jag undrar över hur den bästa ekonomiinställningen skall vara? ex 22grader och fläkt hastighet nr 3 osv eller är det lönsamt med timerinställningar (eller kostar det för mycket att värma upp efter en ex nattsänkning)Tack på förhand för ett superb forum Thumbsup
Ekonomi och komfort går oftast inte hand i hand.Ekonomi handlar om att minimera tryckstegringen och maximera växlingsytor i förhållande till flöde...dvs högsta tänkbara fläkthastighet och lägsta tänkbara tempinställning.komfort blir något helt annat
Ja, det är det. Jag valde denna lösning på sidan pga hänsyn till granne och etiska skäl samt placeringsskäl av innerdelar.HAr tillsammans med min RAS 10 mer än halverat min förbrukning, tror det beror förutom VP/coopvärde även att luften omsätts mera genom fläktarna och därmed upplevs det det varmare än när jag körde med elelementen då det kunnde bli kallras och "kallzoner" här och där.... skall bli lite kul och se hur pumparna sköter sig i vinter... bor vid kusten i västernorrland med både fuktigt och kallt klimat
Hej migove,du har således installerat tvenne pumpar. Varför? Hur har du placerat dessa? Vilken typ av hus har du?///knasen