Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Garagevärme, val av pump  (läst 3963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StigS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Garagevärme, val av pump
« skrivet: 30 september 2009, 00:16:57 »
Jag tänker installera en L/L pump i 70kvm garage. Vad ska jag välja? Är det att föredra en pump med underhållsvärme, man är ju inte där hela tiden och då är det ju onödigt med 16-18gr. Eller är Daikin bästa valet som kan regleras ner till 10gr? Blir det lättare problem med igloo när en pump körs på underhållsvärme?
Har vissa funderingar på en Fujisu 9LGC !
Är en billig on/off pump nÃ¥t att fundera pÃ¥ överhuvudtaget?  ::)
 / Stig

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
SV: Garagevärme, val av pump
« Svar #1 skrivet: 30 september 2009, 08:56:19 »
Njaeee.. om du funderar på en Daikin eller Fujistu och anser att du har "råd" med dessa två så är det inte läge att föreslå en billig "fulpump".
MEN om man däremot inte anser att man vill lägga hur mycket pengar som helst på en pump i garaget så kan visst en billiga "on/off" pump fungera.
Allt är beroende på vad man har för förväntingar och hur stor plånbok man anser att man har...

Jag har själv ett garage på 50kvm som jag tänker pröva att installera Julas minsta pump i.
Det är en Coolix för 4995:- som även har underhållsvärme +8.
Kan bli intressant att se hur det fortskrider.

För övrigt så har du helt rätt i att det blir större risk för problem med avfrostningen när man kör pumpen i underhållsvärme.
Det beror ju på konstruktionen i sig, och är det +8 grader i garaget och -1 ute med mycket fukt i luften så ställer det ganska hårda krav på pumparna.

Mvh Örjan.
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Garagevärme, val av pump
« Svar #2 skrivet: 30 september 2009, 13:37:17 »
Citera
Eller är Daikin bästa valet

Ooo En RollsRoys i garaget det skulle jag också vilja ha.... :o

Skämt åsido så håller jag nog med PlutoÖrjan, i garaget skulle jag ha lägre krav på komfort mm, mao priset skulle vara mer avgörande än om det var i huset.

Utloggad StigS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Garagevärme, val av pump
« Svar #3 skrivet: 30 september 2009, 18:27:01 »
Njaeee.. om du funderar på en Daikin eller Fujistu och anser att du har "råd" med dessa två så är det inte läge att föreslå en billig "fulpump".
MEN om man däremot inte anser att man vill lägga hur mycket pengar som helst på en pump i garaget så kan visst en billiga "on/off" pump fungera.
Allt är beroende på vad man har för förväntingar och hur stor plånbok man anser att man har...

Jag har själv ett garage på 50kvm som jag tänker pröva att installera Julas minsta pump i.
Det är en Coolix för 4995:- som även har underhållsvärme +8.
Kan bli intressant att se hur det fortskrider.

För övrigt så har du helt rätt i att det blir större risk för problem med avfrostningen när man kör pumpen i underhållsvärme.
Det beror ju på konstruktionen i sig, och är det +8 grader i garaget och -1 ute med mycket fukt i luften så ställer det ganska hårda krav på pumparna.

Mvh Örjan.

Asså, går det att köra Julas fulpump på underhåll också, det visste jag inte! Får nog ta och studera den lite mer ingående och lära mej om för/nackdelar med on/off.
Välkomna med fler förslag, det är nyttigt!
 / Stig

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
SV: Garagevärme, val av pump
« Svar #4 skrivet: 30 september 2009, 20:04:40 »

[/quote]
Asså, går det att köra Julas fulpump på underhåll också, det visste jag inte! Får nog ta och studera den lite mer ingående och lära mej om för/nackdelar med on/off.
Välkomna med fler förslag, det är nyttigt!
 / Stig
[/quote]

Jo, på de nyaste versionerna av den billigaste On/off-pumpen så finns en funktion som kallas för FP.
Modellen som har (FP) underhållsvärme +8 grader heter JSR3-xxx medan den tidigare MSR3-xxx saknar denna funktion. Annars är det "samma" specificationer på dom. Hur det fungerar i praktiken är dock osagt då det som sagt är svårt att få denna funktion att fungera även på "märkespumparna", på grund av konstruktionen.

Var noga med att du verkligen får JSR3-xxx-modellen då Jula kan ha den äldre modellen fortfarande i lager, och dom är inte alltid medvetna om skillnaden mellan dessa två!
« Senast ändrad: 30 september 2009, 20:06:34 av PlutoOrjan »
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Garagevärme, val av pump
« Svar #5 skrivet: 01 oktober 2009, 20:04:48 »
Var och tittade pÃ¥ Julas minsting igÃ¥r.Jag sÃ¥g ingen trÃ¥gvärmare och dessutom var det ett enda litet hÃ¥l i trÃ¥get med en plastpip i botten.SÃ¥g inget förtroendeingivande ut direkt.Är det nÃ¥gon som vet hur det ligger till med detta eller om det är attrapper som sitter uppe i butikerna?Hade ocksÃ¥ tänkt att köra fulpump i min mekdel pÃ¥ 40kvm.SÃ¥g förövrigt att Ö&B hade fulpumpar för 4000:-.Kanske läge att köpa en sÃ¥n istället och kanske modifiera med trÃ¥gvärmare och kompressorvärmare.  / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad polypod

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Garagevärme, val av pump
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2009, 20:38:49 »
Var och tittade pÃ¥ Julas minsting igÃ¥r.Jag sÃ¥g ingen trÃ¥gvärmare och dessutom var det ett enda litet hÃ¥l i trÃ¥get med en plastpip i botten.SÃ¥g inget förtroendeingivande ut direkt.Är det nÃ¥gon som vet hur det ligger till med detta eller om det är attrapper som sitter uppe i butikerna?Hade ocksÃ¥ tänkt att köra fulpump i min mekdel pÃ¥ 40kvm.SÃ¥g förövrigt att Ö&B hade fulpumpar för 4000:-.Kanske läge att köpa en sÃ¥n istället och kanske modifiera med trÃ¥gvärmare och kompressorvärmare.  / Mats

I min Coolix finns trågvärme och det ser väl tilltaget ut. Däremot är det som du beskriver ett litet hål med palstpip. Det återstår för mig att se om kombinationen fungerar. Vad jag har förstått i andra trådar skall dock avfrostning/isning fungera bra på Coolix.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!