Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dator frÃ¥ga  (läst 10842 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Dator fråga
« Svar #30 skrivet: 03 oktober 2009, 21:43:37 »
Ändras? Undra om det är något program som du har installerat som går in och justerar sig efter behov.

DÃ¥ är det upp till dig hur du vill ha det - att maskinen gÃ¥r pÃ¥ "max" hela tiden eller att ett program tillÃ¥ter den att flexa utifrÃ¥n behovet. Det är ju egentligen ingen nackdel med att det är sÃ¥... SÃ¥vida man inte är nördig  :D ::)

Din upplevelse var ju att den är snabb så kanske bara dumt att riva i det då...

Till mitt nya moderkort medföljde det ett program som justerade lite för energibespara... avinstallerade detta dock då det inte gjorde någon större skillnad iaf... Min bror har haft andra moderkort som hjälper till att trimma datorn...

Så att du har ett program som gör så det flexar förvånar mig inte i sig..


* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Dator fråga
« Svar #31 skrivet: 04 oktober 2009, 07:00:20 »

Så det fungerade med befintligt nätagg?

Vad vill du gära med GB programmet?
vad menar du med gb prog

1. Jag undrar om du använder ditt befintliga nätagg.

2. GB = GigaByte .... vad vill du gör med deras program. Själv hoppar jag över dessa då de inte ofta har något att tillföra.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Dator fråga
« Svar #32 skrivet: 04 oktober 2009, 07:12:37 »
Att försöka flytta en hårddisk från en maskin till en annan och köra igång i hopp om att windows ska funka, så är det inte troligt.
Även om man lyckas, så lär man nog få sitta länge för justera.
Då är det snabbare och mycket fräschare att installera om pånytt.

Visst är det bättre att tömma och ominstallera. Men det går oftas bra att korrigera installationen med en repration. Det är högst TROLIGT att det fungerar!


För er som funderar på köpa nätdel så är Corsair kvalité, deras watt behöver inte vara uppe i vansinnes tal utan deras prylar är starka nog redan på låga siffror och driver det mesta, och detta gör dom utan att föra oväsen...

Många märken på marknaden har ingen egen fabrik. De är bara "brands". Corsair är inte direkt bättre än övriga.

1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dator fråga
« Svar #33 skrivet: 04 oktober 2009, 08:10:48 »


[/quote]Jag använde mitt befintliga nätagregat   funkade alldeles utmärkt, de nya grejerna verkade dessutom dra hälften sÃ¥ mycket mot det gamla om man kollade förbrukningen in i datorn
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Dator fråga
« Svar #34 skrivet: 04 oktober 2009, 09:41:50 »


Jag använde mitt befintliga nätagregat   funkade alldeles utmärkt, de nya grejerna verkade dessutom dra hälften sÃ¥ mycket mot det gamla om man kollade förbrukningen in i datorn
[/quote]

Bra!
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2449
  • Karma +5/-0
SV: Dator fråga
« Svar #35 skrivet: 05 oktober 2009, 12:15:37 »
När det gäller siffror på processorklockfrekvens, busshastigheter och sånt som man får ur testprogram som körs under Windows så bör man ta dem med en stor nypa salt. Som regel kan man få mer trovärdigt data genom att kolla i bios-setupen. Tänk dock på att många av de buggar som finns i tidiga versioner av bios till ett visst moderkort gäller just presentationen av sådana siffror, det är lämpligt att hålla koll på om det dyker upp några biosuppdateringar och i så fall utnyttja dem. Har man gjort iordning en ny dator så brukar det i vilket fall ta minst ett år innan allt fungerar som man vill och innan det har kommit tillräckligt buggfria versioner av bios och olika drivrutiner.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Dator fråga
« Svar #36 skrivet: 13 oktober 2009, 02:33:27 »
Många märken på marknaden har ingen egen fabrik. De är bara "brands". Corsair är inte direkt bättre än övriga.
Jo, vissa aggregat är faktiskt bättre, har mindre spänningsrippel, mindre spänningsfall under last, tjockare ledningar, bättre nätfiltrering, bättre PF korrigering, överlever överbelstningar, skyddar mot överspänningar på utg. osv...

Anser inte att corsair är det bästa men det är ett utav aggregaten jag håller en bra bit över medel. Finns ju värre aggregat... typ: AXP, Q-tec, sweex, fortron, cheiftec


Verkar råda en effekthysteri idag... Många köper på sig 500 och 600W aggregat.. helt i onödan.
Har kollat en AMD AM2+ X4 940 rigg med ATI 4890 graffe samt 2HDs och 2 optiska enheter samt fläktprylar och USB enheter omkring.
Den drog 330W UR VÄGGEN när man mörsade fram i Bioshock på hög upplösning, hög detail.

Den verkliga förbrukningen I datorn varpå sin höjd 280-300W.
Planerar man att köra dubbla Nvida 295:or så kanske man bör fundera på 500+W
« Senast ändrad: 13 oktober 2009, 02:51:51 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Dator fråga
« Svar #37 skrivet: 13 oktober 2009, 02:35:49 »
den gÃ¥r upp i 2400 ghz i bland, multiplern ändras mellan 6  och 12  men pÃ¥ min kartong stÃ¥r det 2500 ghz     ska jag vrida upp multiplern eller fzb?
Skall du inte överklocka så rör inget. Anledningen till att cpu hastigheten varierar är att Intel Speedstep är aktiverat i bios. Det är en funktion som spar energi och gör processorn svalare genom att underklocka den när cpu-load är låg.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Dator fråga
« Svar #38 skrivet: 13 oktober 2009, 02:43:54 »
Den gamla datorn är en compaq presario 8000 med P4 på 2.66 ghz
pÃ¥ nätdelen stÃ¥r det Bestec atx 250-12 x rev 2    output 250 w max
....
om nu det säger något Sc:,h
Effektmässigt är den på gränsen på +12V linan.

Men, Nya moderkort brukar ha 24-pins kontakt.... ditt aggregat har väl bara 20 pins!?!?
Det kanske funkar men det är inte hälsosamt för MK:ets ensamma +12V ingångs. Det stiftet kan bränna sönder.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Dator fråga
« Svar #39 skrivet: 13 oktober 2009, 09:36:14 »
har oem licens

oem lic till xp home  löste sig  körde in en lÃ¥nad oem skiva och slog in min produkt nyckel.

Även om jag inte bryr mig om hur du gör med din licens så kan det vara bra att veta att en OEM licens inte får flyttas (även om det är möjligt) från en dator till en annan. Licensen är så att säga knuten till den ursprungliga hårdvaran. Någonstans läste jag att den lite hårddraget följer med chassit och det är väl ganska logiskt med tanke på att licensetiketten inte går att flytta på ett enkelt sätt. All flytt av licensen bryter mot operativsystemets EULA om det handlar om OEM
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Dator fråga
« Svar #40 skrivet: 13 oktober 2009, 09:42:16 »
har oem licens

oem lic till xp home  löste sig  körde in en lÃ¥nad oem skiva och slog in min produkt nyckel.

Även om jag inte bryr mig om hur du gör med din licens så kan det vara bra att veta att en OEM licens inte får flyttas (även om det är möjligt) från en dator till en annan. Licensen är så att säga knuten till den ursprungliga hårdvaran. Någonstans läste jag att den lite hårddraget följer med chassit och det är väl ganska logiskt med tanke på att licensetiketten inte går att flytta på ett enkelt sätt. All flytt av licensen bryter mot operativsystemets EULA om det handlar om OEM

SÃ¥ dÃ¥ kan man aldrig reparera en trasig dator med oem licens frÃ¥n microsoft?  ... det är sÃ¥ du menar!  Stämmer inte riktig!
Du har rätt att reparera eller uppgradera.
"Generally, an end user can upgrade or replace all of the hardware components on a computer—except the motherboard—and still retain the license for the original Microsoft OEM operating system software. If the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect, then a new computer has been created. Microsoft OEM operating system software cannot be transferred to the new computer, and the license of new operating system software is required.
If the motherboard is replaced because it is defective, you do not need to acquire a new operating system license for the PC as long as the replacement motherboard is the same make/model or the same manufacturer's replacement/equivalent, as defined by the manufacturer's warranty.
"

Men om bygger en helt ny dator så och vill flytta med licensen gäller ...
"The OEM software is licensed with the computer system on which it was originally installed and is tied to that original machine. OEM licenses are single-use licenses that cannot be installed on more than one computer system, even if the original machine is no longer in use. The End User License Agreement (EULA), which the end user must accept before using the software, states that the license may not be shared, transferred to, or used concurrently on different computers. System builders must provide end-user support for the Windows license on computers they build, but cannot support licenses on computers they didn’t build. This is a fundamental reason why OEM System Builder licenses can't be transferred. "

Vill du flytta med en OEM licens till en ny dator mÃ¥ste de oftas omaktiveras. DÃ¥ mÃ¥ste du ringa Microsoft pÃ¥ anvisat telefonnummer. Sedan är det upp till dem att godkänna en omaktivering. Det är ganska luddigt... moderkortet var trasigt ingen garanti fanns!  Thumbsup

« Senast ändrad: 13 oktober 2009, 10:45:51 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dator fråga
« Svar #41 skrivet: 13 oktober 2009, 16:58:26 »
Den gamla datorn är en compaq presario 8000 med P4 på 2.66 ghz
pÃ¥ nätdelen stÃ¥r det Bestec atx 250-12 x rev 2    output 250 w max
....
om nu det säger något Sc:,h
Effektmässigt är den på gränsen på +12V linan.

Men, Nya moderkort brukar ha 24-pins kontakt.... ditt aggregat har väl bara 20 pins!?!?
Det kanske funkar men det är inte hälsosamt för MK:ets ensamma +12V ingångs. Det stiftet kan bränna sönder.
köpte en omvandlare frÃ¥n 20 till 24 pins   tror inte det är nÃ¥n fara dÃ¥ innströmmen har halverats mot innan
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dator fråga
« Svar #42 skrivet: 13 oktober 2009, 17:00:43 »
har oem licens

oem lic till xp home  löste sig  körde in en lÃ¥nad oem skiva och slog in min produkt nyckel.

Även om jag inte bryr mig om hur du gör med din licens så kan det vara bra att veta att en OEM licens inte får flyttas (även om det är möjligt) från en dator till en annan. Licensen är så att säga knuten till den ursprungliga hårdvaran. Någonstans läste jag att den lite hårddraget följer med chassit och det är väl ganska logiskt med tanke på att licensetiketten inte går att flytta på ett enkelt sätt. All flytt av licensen bryter mot operativsystemets EULA om det handlar om OEM
Jag bytte inte burk så klistermärket sitter kvar
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Dator fråga
« Svar #43 skrivet: 14 oktober 2009, 07:56:07 »
har oem licens

oem lic till xp home  löste sig  körde in en lÃ¥nad oem skiva och slog in min produkt nyckel.

Även om jag inte bryr mig om hur du gör med din licens så kan det vara bra att veta att en OEM licens inte får flyttas (även om det är möjligt) från en dator till en annan. Licensen är så att säga knuten till den ursprungliga hårdvaran. Någonstans läste jag att den lite hårddraget följer med chassit och det är väl ganska logiskt med tanke på att licensetiketten inte går att flytta på ett enkelt sätt. All flytt av licensen bryter mot operativsystemets EULA om det handlar om OEM
Jag bytte inte burk så klistermärket sitter kvar

"Moderkortet gick ju sönder"  Thumbsup  nemas problemas!   Använderofta adaptrar som 20-24pinn. SÃ¥lde en hel del förut när man gick över till 24-pinn. inga problem med andra nätagg adaptrar heller.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!