Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Hjælp til valg af pumpe til en dansker..
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hjælp til valg af pumpe til en dansker.. (läst 3209 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
szimnau
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
szimnau
«
skrivet:
28 september 2009, 11:37:06 »
Citera
Hej,
Håber at det er ok at jeg skriver herinde selv om jeg er fra Danmark.
Jeg er igang med at kigge på en varmepumpe til mit el opvarmet hus. Og kan i den forbindelse, godt bruge noget hjælp, til at få løst opgaven fornuftigt.
Først lidt specs. Huset er på 188 m2, og i opholdstuen har jeg en brændeovn som vi bruger heftigt. Og ellers bruger vi elvarme i de fjerneste rum. Vi vil gerne supplerer brændeoven så det ikke er så koldt at komme op om morgen, og til at holde en fornuftig temperatur hen over dagen når vi er på arbejde.
Vi har fået anbefalet følgende pumpe fra en forhandler : MSZ-FD25VABH - er det et fornuftigt valg? - og vil den være stor nok?
På forhånd tak
Rolf
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
SV: Hjælp til valg af pumpe til en dansker..
«
Svar #1 skrivet:
28 september 2009, 13:21:40 »
Citera
I Danmark måste det vara optimalt att sätta upp en Luftvärmepump, bra klimat, var i Danmark på kurs, såg inte en enda Luftvärmepump där! Tycker jag är konstigt..
/A.
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
szimnau
Nybörjare
Karma +0/-0
szimnau
«
Svar #2 skrivet:
28 september 2009, 19:32:10 »
Citera
Jeg tror det er på vej til at blive mere udbredt med pumper, og det er da også grunden til hvorfor jeg har valgt det. Alternativet ville være naturgas eller stoker varme, og så vil jeg skulle fører rør i hele huset, og det vil blive alt for dyrt.
Loggat
MatsGBG
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 143
Karma +0/-0
MatsGBG
«
Svar #3 skrivet:
28 september 2009, 21:07:07 »
Citera
Hej szimnau,
Ger mig på ett försök till resonemang så får vi se om det hoppar in mer erfaret folk och säger att jag har fel....
188 m2 är stort och kan kräva sin maskin. I ditt fall ser det ut som det blir en utmaning att få ut värmen hela vägen till rummen längst ner. Åtminstone om dörren är så smal som den ser ut att vara in till köket.
Å andra sidan kanske det är lite varmare i Danmark och därmed något lägre värmebehov, MEN man får inte underskatta påverkan av hur blåsigt det är vid huset, detta kan öka behovet avsevärt.
Rent generellt kan man säga att det är alltid bättre att ha en stor maskin, tackvare invertern (som ME:n har som du nämner och du bör ha en invertermaskin) kan maskinen ändå anpassa sig neråt. Större problem att få en liten maskin att bli större....
Har ingen aning om hur välisolerade hus brukar vara i Danmark så jag har tänkt som om det var normalisolerat svenskt.
ME:s VABH maskinerna är mycket bra jag skulle vilja säga att dessa är bra: Daikin FTXL, Toshiba RAS, diverse Sharp tillverkade som Bosch, Electrolux, IVT (är sämre på dessas modellbeteckningar).
Storlek skulle jag säga, med tidigare reservationer för aat jag vet så lite om ditt hus, bör vara minst 6 kW gärna större.
Lycka till, hoppas du får fler tipps då jag i allra högsta grad är en amatör på detta.
Loggat
szimnau
Nybörjare
Karma +0/-0
szimnau
«
Svar #4 skrivet:
29 september 2009, 21:59:16 »
Citera
Mange tak for dit svar, - som udgangspunkt har jeg 200mm isolering på loftet. og 100mm i væggene. Fra din beskrivelse lyder det til at jeg vil være bedre tjent med en nummer større, for eksempel Mitsubishi MSZ-FD35VABH, som har følgende specs.
COP 4,76 - ENERGIKLASSE A
- 6,6 kW varme / 4,0 kW kulde.
Loggat
MatsGBG
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
MatsGBG
«
Svar #5 skrivet:
29 september 2009, 22:17:39 »
Citera
Japp, skulle nog satsa på en sån, eller två mindre pumpar (kostar mer men bättre chans att få varmt överallt).
Som referens har jag själv nyss satt in en 6 kWattare i mitt hus på 145 m2 i Göteborg. (Liknande isolering som du.)
Loggat
szimnau
Nybörjare
Karma +0/-0
szimnau
«
Svar #6 skrivet:
30 september 2009, 15:22:34 »
Citera
Tak for svar. Må man spørge hvilket mærke du valgte af pumpe?
Loggat
MatsGBG
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
MatsGBG
«
Svar #7 skrivet:
30 september 2009, 15:55:55 »
Citera
Det blidde en Daikin FTXL för mig. Bra garantier, ok pris avgjorde.
Ett annat tipps: Titta inte för mycket på COP, detta anges normalt vi 7° ute enbart och flera tillverkare utnyttjar detta till att styra maskinen så att den får ovanligt bra COP just vid dessa 7°.
Du kan få lite uppfattning om detta om du läser på Energimyndighetens sida. Lär också Rickards lathund här på forumet, ger mycket bra översikt på vad man ska tänka på.
Loggat
szimnau
Nybörjare
Karma +0/-0
szimnau
«
Svar #8 skrivet:
30 september 2009, 17:01:10 »
Citera
Hej Igen, Det lyder spændende. Er det denne model?
http://www.daikin.dk/products/for_your_home/one_room_solution/wall_mounted/items/ftxl-g.jsp
Må man sprøge, hvad har du givet for løsningen?
Og er du tilfreds?
Rolf
«
Senast ändrad: 30 september 2009, 17:20:09 av szimnau
»
Loggat
MatsGBG
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
MatsGBG
«
Svar #9 skrivet:
30 september 2009, 19:09:14 »
Citera
Precis den är det, 25:an, skulle tro att du borde ha en storlek större.
Jag är nöjd än så länge men den har bara varit monterad en vecka så kan väl inte påstå att den blivit utsatt för några större prov än.... Varmt och skönt är det nu dock...
Jag gav 17 800 kr för den med installation och vårat skatteavdrag som vi har på arbetskostnaden i Sverige. Hade blivit drygt 20 000 annars.
Loggat
szimnau
Nybörjare
Karma +0/-0
szimnau
«
Svar #10 skrivet:
03 oktober 2009, 08:44:11 »
Citera
tak for dine svar MatsGBG.
Loggat
blueeyes
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
blueeyes
«
Svar #11 skrivet:
04 oktober 2009, 14:26:55 »
Citera
kanske skall du ta en titt på fujitsus nocria 14(AWYZ14LBC) eller 18 pumpar de är tydligen väldigt kraftiga och alla som har dem verkar supernöjda.
de ligger rätt bra i pris, och du kan få en installerad och klar för ca 20 -21 000 SEK, kanske ännu billigare.
i mitt fall blir det troligen en golvmonterad modell från fujitsu, 09, dock är jag orolig för att den blir lite klen då det blåser en hel del på vårt hus.
om det blir väggmonterad så blir det nog fujitsus 12a.
lycka till
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1106
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
dvolod
Josth
Panterna
Smurfen.
Shortcut
Rdx
jishi
larryd
ghupost
Kvarn
perra83
Olof-ström
EvertL
BiggerDigger
JockeHX
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info