hej!
När du skriver att du har platta på 70kvm och övervåning på 100? .. Hur går det ihop? Har du sutturäng hus (stavning)?
Startade du upp pumpen från helt stillastående eller? Vattnet kan nog vara från varmvattentanken, när vattnet blir varmt expanderar det och då släpper pumpen ut vatten genom röret kan jag tänka mig..
Jag har också nibe fast min undervåning är på 120kvm med 60kvm övervåning (oinredd) jag har golvvärme i träbjälklaget.
Jag föreslår att om du har termostater till de olika rummen så kopplar du ur dessa och låter istället värmepumpen helt sköta värmen.
Står pumpen i något automatiskt driftläge nu? Eller vilket läge står den i? Jag har satt min i vår och höst läge nu i och med att mitt hus behöver lite värme nu på hösten, när det läget är inkopplat så är elpatronerna förhindrade från att kopplas in vilket sparar pengar

Så vinterläget tycker jag inte du skall koppla in förän du märker att pumpen inte orkar med längre (om det nu kommer inträffa för dig i och med att du bara har 70kvm i ett förhoppningsvis väldigt energisnålt hus).
Jag föreslår att du går igenom trådarna här på forumet det finns en hel del tips på saker man kan ställa in. Jag tycker min pump klarar av rätt mycket med bara kompressorn.. Har haft 0 gradigt ute några gånger detta året (mitt hus är byggt i slutet av maj i år). Pumpen klarade detta perfekt utan att att behöva nån elpatron.. Dusha kan man göra 3 pers på rad med bara kompressorn som värmer vattnet.. 2 pers om man dushar länge (15-20min styck)
Kommer inte på något mer just nu.. tror jag börjar bli sjuk så jag har lite svårt att koncentrera mig här.. Får hoppas det inte är influensa

Tipsar dig gärna om fler saker lite längre fram...