0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Genom att jag har min bror ingift i en sådan fabrik som bygger hus känner jag också till deras inköpspriser. Så någon utopi kan jag inte förstå.
Och du menar då, vad, att husfabriken betalar lika mycket, eller mer, för materialet - än de som bygger lösvirkeshus?Det var det jag menade var en Utopi, självklart betalar de stora husfabrikerna ansenligt mindre än du och jag om vi bygger lösvirkeshus, många gånger bygger de dessutom från egen skog, har egna sågverk mm, mm som gör att priserna blir helt annorlunda - och gör att de kan sälja kompletta hus eller stommar till ett lägre pris än vad du själv förmår bygga för.Det Finns självklart skillnader, men i exemplet Älvsbyhus skulle det förvåna mig om du bygger billigare på egen hand.
Förutom att fabrikerna köper in billigare utnyttjar de även en större andel av det inköpta virket - allt är uträknat för optimal ekonomi i varje detalj.Du kan hållapå hur länge du vill med dina argumentationer, mig övertygar du inte.Att det sedan finns många husfabrikanter som tar betalt för ett "arkitektritat lösvirkeshus" trots att de levererar ett löpande band-hus är en helt annan sak.Jämför man med denna typ av nyckelfärdiga hus så kan ett arkitektritat lösvirkeshus vara lika bra/billigt, men knappast om du väljer ett Älvsbyhus eller ett VillaVarm.
Klart prisvärda hus Älvsbyhus, men har svårt för torpargrunden, golvkallt! samt att går inte att få med kaklat badrum, känns lite gammalt med matta i badrummet på 2010-talet, och ska man kakla/klinkra måste golvet förstärkas med tätare reglar mm, och det gör inte dem, så huset måste köpas utan badrum, och sen får man göra detta själv!Får detta hus "för runt 1 mille" + tomt, och runt 80-100 000:- för garage./A.