Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: finns det planlösning där det är olönsamt med luftvärmepump?  (läst 3050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad t.o

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag planerar att köpa en luftvärmepump, men vårt hus har en planlösning som inte är optimal. Huset är ett trähus från 1890 med två våningar. Nedervåningen ser ut som ett U och övervåningen består av en korridor och två sovrum.

Min tanke var att sätta pumpen vid det röda krysset på skissen, detta för att även övervåningen skall få ta del av värmen samt för att jag inte vill ha innerdelen i kök, matsal, vardagsrum. Att sätta in två pumpar är inget alternativ, synliga takfläktar är heller inget alternativ.

Om jag köper en luftvärmepump till mitt hus, kastar jag pengarna i sjön då?

De modeller som jag initial väljer mellan (pga REA):
Panasonic NE9GKE, NE12GKE
Mitsubishi 20ZGX-SA, 25ZGX-SA
SANYO 93EHN

Nån som kan bidra med några tankar?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
placeringen där du markerat med ett kryss verkar väl vettig och jag tror säkert att du kommer att spara en rejäl slant på din värmepump, förutsatt att dörrarna mellan rummen alltid är öppna.
Kanske en liten fläkt mellan toaletterna för att åstedkomma en "rundgång" på nedervåningen?
panasonic eller sanyo lämnar jag till andra att ge förslag på då jag säljer Panasonic och knappast kan beteknas som opartisk ;)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35025
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Eller kanske i matsalen, med riktning mot köket?
Jag kan tänkamig att matsalen är kallast, varken matlagning, TV, datorer eller annat som värmer på...

Kan bli lite mindre värme till övervåningen, men i övrigt tror jag det är en bättre placering.

NE12GKE skulle jag nog valt av dem du funderar på.
Mest uteffekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad t.o

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Eller kanske i matsalen, med riktning mot köket?
Jag kan tänkamig att matsalen är kallast, varken matlagning, TV, datorer eller annat som värmer på...

Kan bli lite mindre värme till övervåningen, men i övrigt tror jag det är en bättre placering.

NE12GKE skulle jag nog valt av dem du funderar på.
Mest uteffekt.

Först av allt, tack för era svar!

Jag tror också att den placeringen är bättre om man ser till värmespridning, men det jag är rädd för är ljudet från innedelen. Om man placerar den i hallen så är sannolikheten att någon i familjen stör sig på den som minst. I matsalen så kommer vi på sikt att komplettera med en kamin, inte i år dock men senare.

När jag talade med återförsäljaren så sade de att NE12GKE var för stora hus (upp till 220 m2) och att NE9GKE var för mindre hus (upp till 180 m2), behöver jag verkligen NE12GKE, visst verkningsgraden är bättre om pumpen inte går för fullt men COP-värdet är ju å andra sidan bättre på NE9GKE. Blandar jag äpplen och päron?

Det är ju en viss prisskillnad mellan NE9GKE och NE12GKE som måste med i kalkylen, dessutom så är innerdelen för den mindre tystare enligt produktdatabladet. Just ljudnivån är något som jag är lite orolig för.

Är panasonic att föredra framför Mitsubishi? Den sistnämnda har ju högre redovisade COP-värden samt lägre ljudnivåer?

Jag tycker att detta är en djungel!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35025
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att COP blir sämre på den större modellen beror på att (har inte kollat just på dessa två, men det brukar vara så) både utedel och innedel är exakt samma storlek.
Detta gör att när kompressorn i den "större" värmepumpen går för fullt så blir effektiviteten lite sämre p.g.a. att värmväxlarna inte riktigt hinner värme/kyla luften lika mycket.

Eller tänk så här, så länge den lilla och stora pumpen ger samma uteffekt så utnyttjar de också värmeväxlarna lika mycket - och har samma COP, men när den lilla pumpen inte längre orkar leverera och den större fortsätter att öka effekten så blir COP lägre p.g.a. av ett visst överutnyttjande av förångare och kondensor (utedel och innedelarnas värmeväxlare).

Summa summarum skall man i princip aldrig bry sig om skillnader i COP mellan en viss tillverkares värmepumpar i samma "serie".
Skillnader i COP mellan olika tillverkares värmepumpar i jämförbara uteffektklasser skall man dock titta noga på.

De fantasisiffror som anges när det gäller hur många m2 som en 6 kW värmepump kan värma skall du inte lyssna på, de stämmer inte.
Jag gissar att den större värmepumpen ger ca 3 kW uteffekt vid -15 grader, och att ditt hus behöver ca 50 W/m2 vid den utetempen.
Är huset 100 m2 så kräver det alltså ca 5 kW för att bibehålla den temp du önskar.

Största kruxet med en placering i hallen är att du kan få för dålig luftcirkulation med påföljden att du får väldigt varmt i hallen, men inte tillräckligt varmt i resten av huset.
Som regel sprider sig dock värmen bättre än man kan tro, men jag vill i alla fall varna dig lite för att det kan bli problem.
Dessutom är ju en placering i "ena änden" av U:et inte heller optimal.

Forskning som NUTEK gjort pekar på att tempen sjunker med 1°C för varje "dörröppning" du passerar, i ert fall betyder det att ni skulle få 3°C kallare i vardagsrummet än i hallen.
« Senast ändrad: 21 september 2009, 15:45:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!