Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hjääälp 3 borrhål!!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Hjääälp 3 borrhål!! (läst 10006 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Antonia
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 15
Karma +0/-0
Kön:
Antonia
SV: Hjääälp 3 borrhål!!
«
Svar #15 skrivet:
20 september 2009, 12:14:12 »
Citera
Så man kan alltså fortsätta borra i ett hål som redan finns där? Men tänk om dom bara hinner borra 10 meter och det rasar?
Loggat
1,5 plans villa med källare.Tegelhus med 3-glas fönster.109 kvm boyta+66 biyta.Inte världens bästa isolering på huset.Bergvärme,148 m aktivt hål.Thermia Diplomat Optimum G2-8
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19355
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #16 skrivet:
20 september 2009, 15:22:15 »
Citera
Förhoppningsvis är berget bättre längre ner dom 2 första rasade ju på ungefär samma djup. Och ja det går att borra djupare i ett hål som redan finns men borrarna brukar inte vilja göra det i gamla hål men dit är nytt och då borde det inte vara några problem.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Antonia
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Antonia
«
Svar #17 skrivet:
22 september 2009, 08:06:56 »
Citera
Jaha rörisen ringde igår och pratade med min man.Min man visade sitt missnöje och sa att vi läst på och att det är mycket tveksamt att det här ska funka så bra som han påstår.Joooo det garanterar jag sa han.Ok sa min man då vill jag ha den garantin skriftligt från dig och brunnsborraren.Och vem ska betala för de extra foderrören.Det säger rörisen att det måste vi göra.Idag ringde iallafall rörisens medarbetare.Han ska komma och gräva och koppla ihop det här.Min man sa: -Ni ska inte göra någonting förren jag har fått prata med brunnsborraren och fått en garanti från honom oxå.
Men det är inte hans ansvar säger han(rörmokaren sköter ju allt det där).Kan tänka mig att dom är ganska irriterade på oss nu som helt plötsligt klagar.Usch vet inte längre vad jag ska ta mig till.Hela den här situationen frestar så mycket på mitt psyke. Börjar bli lite arg på mig själv för att jag inte kollade upp bättre innan vad som kan hända och vad som gäller.Dom installerade bergvärme hos svägerskan innan semestern och allt gick jättebra hos dom så man trodde ju att allt skulle bli bra hos oss.Vet inte vad jag ville med det här inlägget.Bara berätta hur situationen är nu och för att gnälla av mig :-)
Loggat
1,5 plans villa med källare.Tegelhus med 3-glas fönster.109 kvm boyta+66 biyta.Inte världens bästa isolering på huset.Bergvärme,148 m aktivt hål.Thermia Diplomat Optimum G2-8
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #18 skrivet:
22 september 2009, 09:46:27 »
Citera
Ring Sitac/SVEP och be dem kontakta installatören, då kanske det blir annat ljud i skällan.
Varför skall ni vika ned er när det finns klara regler som borrarna skall följa?
Det är billigare för installatören att "garantera" bra funktion än att göra ett jobb som uppfyller kraven för brunnsnormen, men för er kan det bli ett elände, även om det är långt ifrån säkert.
Antagligen kan det fungera rätt bra, även om det inte blev enligt normen, men varför chansa?
Att man som köpare får betala de extra foderrören är nog mer eller mindre standard, om man inte avtalat annat innan, så där tror jag nog inte att ni kan få någon hjälp, men en förlängning av det tredje hålet borde gå att fixa utan extra kostnader för er.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Antonia
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Antonia
«
Svar #19 skrivet:
22 september 2009, 11:03:13 »
Citera
Det med foderrören tror jag med att vi inte kommer ifrån.Har läst nånstans att man får stå själv för såna extra kostnader.Sen har jag ju tänkt mycket på det här med att det kan ju funka skitbra.Men som sagt då får han ju ge oss nån slags garanti.Jag avvaktar så får jag väl se framåt eftermiddag ifall min man pratat med brunnsborraren och vad han har sagt.
En sak är jag iallafall glad över och det är ju att jag hittade det här forumet.Mycket bra när man får tips och råd från människor som har så mycket erfarenheter och kunskap om värmepumpar och energibrunnar :-)
Loggat
nic2
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1564
Karma +1/-1
Jag saknar min kamin...ibland
nic2
«
Svar #20 skrivet:
22 september 2009, 11:26:16 »
Citera
När vår borrare var tvungen att borra 2 hål istället för 1 så var det aldrig nåt snack om att vi skulle få betala något extra.
I vårt fall berodde det på för mycket vatten.
Det borde vara samma risk för det som att stöta på dåligt berg.
Loggat
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007
Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.
Antonia
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Antonia
«
Svar #21 skrivet:
22 september 2009, 11:33:42 »
Citera
Enligt min man(han var närvarande när dom borrade)så sa dom när andra hålet rasade att dom skulle se till att det inte drabbade oss ekonomiskt.Vad dom menade med det vet jag inte.Som jag uppfattade det så ska vi inte behöva betala full pris utan få bra rabatt.
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #22 skrivet:
22 september 2009, 13:35:03 »
Citera
Men frågan är, ger det samma effekt som ett "fullt" hål? Det vet man inte förrn´s efteråt..
/A.
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
backman39
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 66
Karma +0/-0
backman39
«
Svar #23 skrivet:
08 oktober 2009, 13:38:59 »
Citera
Hej!
Nu är det ett tag sedan det skrevs ngt i den här tråden. Jag är intresserad av hur det har gått för dig Antonia?
/J
Loggat
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.
Antonia
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Antonia
«
Svar #24 skrivet:
08 oktober 2009, 17:10:23 »
Citera
Efter att min man pratat med rörmokaren OCH borrarn om vilka garantier vi har så litade vi helt enkelt på det dom hade och säga så nu är allt färdigt.Dom 2 första hålen seriekopplade dom och parallell kopplade det tredje hålet med de 2 första.Än så länge funkar allt bra.Vi har märkt att vi fått en mer behaglig värme än vad vi haft med pelletsen så hittills är vi nöjda :-) Vi får se hur det blir när temperaturen börjar krypa ner mot -10 grader. Vill tacka alla som gav oss råd om vad vi skulle göra.Ett mycket bra forum det här.Tummen upp
«
Senast ändrad: 09 oktober 2009, 08:11:22 av Rickard
»
Loggat
mmosberg
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Norge, Det glade Sørland!
Antal inlägg: 18
Karma +0/-0
Kön:
mmosberg
«
Svar #25 skrivet:
08 oktober 2009, 18:10:44 »
Citera
Hei,
kan jeg få spørre deg om hvor mange meter aktivt hull det ble til slutt? Og hvaslags varmepumpe og hvor mange kw/t pr år beregnes det at varmepumpen skal gi?
Mvh
Morten
Loggat
-AlphaInnotec WZS 80H koblet til gulvvarmeanlegg som varmer 230m2 villa i to plan
-200 ltr gulvvarmeakkumulator og en ekstra seriekoblet 200 ltr vvb
-Wavin romtermostater
-140 mtr aktivt borrehull
Antonia
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Antonia
«
Svar #26 skrivet:
08 oktober 2009, 20:59:17 »
Citera
Vet inte ännu vad det aktiva borrdjupet blev till slut.Har ännu inte fått papprena från borrarn.Men enligt offerten skulle vi ha ca 148 aktivt borrdjup.Värmepumpen är en Thermia Diplomat Optimum G2
.Så här står det i offerten "Avgiven energi från värmepump 27519 kWh/år "
«
Senast ändrad: 09 oktober 2009, 08:10:20 av Rickard
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hjääälp 3 borrhål!!
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 947
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Smurfen.
Heat?
BiggerDigger
Pumpens
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info