0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, när jag i våras konverterade mitt nyinköpta hus från direktEl till vattenburen värme " av värmen mm, mm.
Citat från: Luftsolvärme skrivet 18 september 2009, 23:00:39Jo, när jag i våras konverterade mitt nyinköpta hus från direktEl till vattenburen värme " av värmen mm, mm. Har du skortsen? och har du plats?i så fall köp en begagnad pellets anläggninggör om ansökan och efter ett år säljer skiten på blocket
Har det någonsin gjorts något stickprov ?Jag har aldrig hört om att det kommit ut folk med mätutrustning för att kolla att bergvärmen uppfyller kriteriet.
besparingen på en luft - vatten v-p blir likvärdig en bergvärme pump om det byggs och dimensioneras rätt.i zon 1 är det varmare än 0 ca 6000 timmar om året . 250 timmar är det kallare än - 10 . man får hjälp ner till minus 15 av dom flesta luft vatten pumpar så dom få timmar en luft vatten står är försumbara i zon 1 .sen handlar också besparingen på vilken typ av distrubutions nät man har .80-60 .65-45 . 55-45. 38-27 eller om det är någon som räknat på någon annan typ av delta -t i ett värme system för att få en energie optimering och anpassade flöden tillvärmepumpen. (det är mycket att tänka på)c-c
Hejsan igen!Trevligt att det finns lite medhåll att Luft faktiskt kan funka bra! Nej, jag har inget imot bergvärme utan vill bara göra jämförelse mot något som är helt "legalt"...
När det gäller sånt här har den vanliga "VP-konsumenten" noll koll på, precis som någon "kontrollant" Ok, man kan se lite siffror på VP:en att man får xxx delta från "underjorden" Kanske bra värden på "pappret".. men men vid vilket flöde.. Tänk om installatören upptäckt att hålet konstigt nog inte riktigt ger den höjning det borde.... Men sen "råkar" installatören upptäcka att det helt plötsligt blev det en bra temphöjning och rätta siffror när man sänkte flödet... Och allt blev bra utan COP:en...
En Luft/vatten-VP är inte godkänd för bidrag trots att den garanterat ger utlovad effekt... Är ju liksom bara att beräkna en effekt på aktuell orts årsmedeltemp..
ca 65 på bergvärme ca 63 på luft-vatten i zon 1 enligt prestige. sen som jag skrev hänger det lite på förutsänningar och dimensionering.c-c
Ok, "miljöanpassad".... Hur är det med installation av bergvärme och energiåtgång för detta?-Tror inte det finns så många experter som skulle jubla över att det fanns ett borrhåll på varenda tomt!-Tänk bara på hur mycket total energi det går åt att fixa ett borrhål eller flera.-Går också åt energi att tillverka samt transportera slang, rör, brinevätska och övrig material som behövs till hål och installation. Jämför ovanstående med en Luft-VP och dess installation och miljöpåverkan!Mvh. Johan