0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: ztrindberg skrivet 22 september 2009, 10:14:56Nej men seriöst så har jag satt dit ett uttag ja. Tänker du investera i en jfb för 79:- eller kör du som det är ?(verkar som det var störkondensatorn i ditt fall då jag förmodar att det slutate kittlas.....)
Nej men seriöst så har jag satt dit ett uttag ja.
Spelar ingen roll om jord och nolla är ihopkopplade, är dom anslutna till en riktig jord så kan det inte bli spänningssatt, brukar ibland bli över 100volt om jorden inte är ansluten.
Citat från: Nettovärmepumpar skrivet 24 september 2009, 20:31:31Spelar ingen roll om jord och nolla är ihopkopplade, är dom anslutna till en riktig jord så kan det inte bli spänningssatt, brukar ibland bli över 100volt om jorden inte är ansluten.Vad jag har hört är att vi här i Sverige har (eller har haft) ett lite eget/konstigt sätt att jorda el., att det inte är sk riktig jordning.Finns det någon elinsatt som vill kommentera detta?Jag vill inte komma med någon osanning ang. detta men det är vad jag har hört, och då jämfört med hur andra länder gör mer rätt map på jordning.
Om man har belastning på nollan, vilket är normalt, så får man ju spänningsfall i PEN-ledaren. Det gör att det kan ligga några violt mellan jordhöljet på en apparat och "riktig" jord. I en lägenhet min syster hyrde för 15 år sedan blev det en gnista när man lade en gaffel mellan elspisen och diskbänken.