Nu drar det ihop sig till köp, blir en FD25VABH eller FD35VABH nästa helg.
Känner mig mer osäker på plaseringen nu.
Har i senaste veckan dragit ventilation som suger från taket bakom braskaminen också. Har ett 160rör hela vägen. Men får inte ut någon större värme i resten av huset ändå tyvärr. Visseligen är kaminen en stor Handöl Modell 9 som har mycket luft mellan eldstaden och ytterkåpan. Så mycke av värmen kommer nog aldrig rummet till godo tyvärr. Så ser inte alls dagens braskaminer ut.
Har testat med fläkt i den också.
När jag eldar med den kommer det nästan ingen värme alls till hallen som bara är 1,5meter där ifrån, upplevs inte så i alla fall. Kan vara att värmen smiter direkt upp på övervåningen genom trappan.
Min orginal tanke var då över ytterdörren så den kan båsa dels snett in till vardagsrummet, rakt in i sovrummet och snett in i köket. Och hela tiden en viss del smiter upp till övervåningen.
Då skulle man även kunna kyla sovrummet lite på sommaren innan man går å lägger sig. Även att luftintaget till huset fäktsystem sitter i hallen.
Risken som jag ser det är att det blir mycket fäkt ljud i sovrummet på natten och att den mesta värmen inte kommer ur hallen utan att pumpen kommer begränsa sig utan att huset är varmt överallt.
Alternativet att sätta den i vardagsrummet som Rickard tipsar om. Då får man ju mer blås längs med huset. Frågan är om det kan komma hela vägen till köket då. Och även om husets fäktsystem kan få tag i värmen, antingen via det nya intaget i vardagsrummet eller det i hallen.
Det blir ju säkert mindre ljud i sovrummet men möjligheten att kyla på sommaren går man ju miste om.