0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eftersom jag inte kan nuv panna så gjorde jag en enkel koll att elementet i vardagsrummet var 54 gr varmt vid 21 gr innomhus och 0 gr utomhus. Inte alls vetenskapligt och alla element har ju inte exakt denna temp men jag tycker det ger en hint om att en 55 gr VP inte är tillräckligt när det är kallare??
Det finns bara ett element i källaren (garage) så offerterna ska även omfatta installation av fyra extra element för att avhjälpa problem med fukt och öka komfort och möjliggöra bra torkning av tvätt i tvättstugan. Inga boendeytor inreds i källaren så det behöver ju inte vara några 22 grader direkt men kanske ca 18 i de flesta utrymmena.
framledningstemp max ca 42 gr och retur ca 33 gr.
Nya mätningar...Mätte returen på ett nytt ställe ca 70 cm från pannan vartill 3 returrör från olika håll mynnade. Fick nu framledning 41 gr och retur 39!! Är detta rimligt, hoppas det inte var för nära pannan om returen ser på tok för hög ut.Sen kan nämnas att jag körde elpatronen hela natten och detta var avläsningen på morgonen, utetemp -8 och innetemp fortfarande 21!Kan man börja utesluta behovet av 65 gr VP nu för husvärmens skull? Några mer råd beträffande effektbehovet på VP:n?
Småländska höglandet.
DT i tabellerna nedan = skillnaden mellan rummets temperatur och radiatorns medeltemperatur. Exempel: rumstemperatur 20° - medeltemperatur radiator 70° = DT 50° C. Rumstemperatur 25° - medeltemperatur radiator 55° = DT 30° C.