0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Vi har ett hus i Stockholmsområdet med direktverkande el, 1.5-plan 95+60 kvm samt källare, byggt 1946 men tilläggsisolerat, övervåningen tillbyggd 2001. Jag funderar på att installera en luft/luft-värmepump för att värma huset utom källaren. Vi har "snålsäkrat" med 3x16A huvudsäkringar och en effektvakt som vid överlast på någon fas först klipper varmvattenberedaren och sen en grupp med element. Det funkar utmärkt, sen vi installerade vakten för några år sedan har inte någon huvudsäkring gått. Per år sparar vi ungefär 1000 kr jämfört med att ha 3x20 A säkringar och 2000 kr jämfört med 3x25 A.Vår nuvarande värme är rätt omsorgsfullt utbalanserad på faserna, som ni förstår. Det som oroar mig är att värmepumpen ger en sned belastning, de som finns går ju bara på en fas. Jag har tittat på Panasonics "Sverigepump" som drar upp till 1.7 kW, varmvattenberedaren drar 1.5 kW per fas på två faser så lägger jag en sån värmepump på en av dem blir det väldigt lite marginal upp till 16 A ifall pumpen drar max. Om den gör det långa perioder, säg vid kallt väder, riskerar vi att varmvattenberedaren kopplas ur mer eller mindre permanent (eller att säkringen går, om vi sätter pumpen på den tredje fasen).En lösning är förstås att säkra upp, men det äter ju upp en del av besparingen med värmepumpen då.Har någon erfarenhet av att ha värmepump med små huvudsäkringar och (eventuellt) effektvakt? Jag skulle gärna höra hur det kan fungera i praktiken innan jag går vidare och skaffar en pump!Mvh/Björn
Är det länge sedan du säkrade ner. Här i Göteborg har många bolag tagit bort den möjligheten . Du betalar samma avgift ända upp till 63A