Jag kommer att ha Wirsbo golvvärme i huset och i garaget.
Förresten vad gör ackumulatortanken för något?
För att vara på säkra sidan. En ackumulator är en stor behållare som innehåller radiatorvatten. Vanligen på mellan 200-500l. Kopplas lämpligen i serie mellan värmepumpen och radiatorslingan.
En ackumulator ger några effekter som kan vara bra och en som kan vara mindre bra. Finns säkert fler bra och dåliga men det här är dom jag kommer på direkt.
Den första positiva effekten är att värmepumpen får mer vatten att jobba med vilket ger längre gångtider och färre starter. Detta ger störst fördel vid mildare väder (+5--5). Vi på forumet är ganska överens om att få starter är bra. Det bör slita mindre på pumpen. Vi har väl egentligen inga "vetenskapliga" för att så är fallet utan har mer varit ett resonemang som mynnat ut i att få starter är bättre än många starter.
Om man har golvvärme så är ett problem att man har ganska lite vatten i sitt system vilket gör att värmepumpen värmer vattnet för fort. Egentligen är det så att golvvärmen eller radiatorerna inte hinner avge all värme som värmepumpen ger. När värmepumpen går så ger den alltid full effekt. Även här kan en ackumulator vara till god hjälp för att få färre starter och för att kunna lagra upp en del energi.
Nackdelen med en ackumulator, förutom att den kostar mellan 3-500euro, är att den kan ge en tröghet i värmesystemet vid snabba väderomslag. Detta gäller framförallt vid omslag från kall till varm väderlek. När det går från varmt till kallt har inte jag märkt någon tröghet i vårt system (ackumulator på 500l)
Kika gärna på min hemsida. Där kan du se en Nibe 1115-8,5kW tillsammans med en 300l varmvattenberedare och längst till höger min ackumulator (500l)
Mitt borrhål är 200m till min 8,5kW maskin. 193m är aktivt.
En annan sak när det gäller borrhål. Golvvärme (eg. lågtemperatursystem) kräver längre borrhål än traditionellt radiatorsystem. Detta beror på att värmepumpen är mycket effektivare när den bara behöver värma vattnet till 35gr än när det krävs 55gr.
/Johan