0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejHar som allra lägst noterat 232 kWh i en augustimånad.Det är med 100% solvärmt varmvatten och diskmaskinen kopplad på varmvatten. Min egen reflektion är att det inte går att komma så mycket lägre än så med 4 pers i hushållet. Det är hushållselen som drar iväg, och speciellt då stationära datorer som jobbar för fullt flera timmar varje dag.Att ligga så lågt som 400-450 kWh med en elektrisk VVB tycker jag är väldigt bra. Skulle vi aldrig fixa kan jag meddela.MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 20 september 2009, 21:23:14HejHar som allra lägst noterat 232 kWh i en augustimånad.Det är med 100% solvärmt varmvatten och diskmaskinen kopplad på varmvatten. Min egen reflektion är att det inte går att komma så mycket lägre än så med 4 pers i hushållet. Det är hushållselen som drar iväg, och speciellt då stationära datorer som jobbar för fullt flera timmar varje dag.Att ligga så lågt som 400-450 kWh med en elektrisk VVB tycker jag är väldigt bra. Skulle vi aldrig fixa kan jag meddela.MVH/GanoÄr det lyckat att bara diska med varmvatten. Är det inte svårt att bli av med äggvita?
Jag är mycket imponerad av alla hängivna loggare här, själv skriver jag av elmätaren en gång om dagen och ingen verkar förstå varför jag bryr mig.Köpte vårat första hus för precis ett år sedan. Ett Eksjöhus från 1992 på 150 kvadrat 1½plans. Huset har luftburen elvärme nere och tre olje-el element uppe. Så att det skulle gå åt el var man ju förberedd på. Nu när första året har gått har vi landat på 16200kwh totalt. Det är drygt 3000 mer än förra ägaren hade fast dom var 2 vuxna och 2 barn i 10års åldern. Vi är bara två heltids arbetare så vi är ju inte så mycket hemma och använder ju bara ett rum av huset i taget.Till elförbrukningen tillkommer ca 5kubik i braskaminen. Total förbrukninen kan jag ändå förstå eftersom vi låg runt 100kwh per dygn i vintras.Men nu på sommaren när det inte är någon värme inblandad så ligger vi på 420-450kwh per månad enligt elmätaren?Trodde till en början att den snart 20 år gamla 300liters vvb med yttre värmeslingor var den stora boven i elräkningrna, men efter att ha kopplat om den till 1-fas och mätt med "claes olsson"-mätare i en vecka landade den på ett snitt på 4kwh per dygn. Fortsatte på kyl och frys, även dom 20 år gamla. Kylen snittar 0,7kwh per dygn och frysen 2,2kwh per dygn.Tvättar gör vi kanske 1-2 gånger i veckan och det märks inte på dygns förbrukningen, inte heller diskmaskinen som också bara går någon dag då och då. Sen är det bara spisen och ventilations agregatets två fläktar som ligger på ca 1,7kwh per dygn. Då var det nästan bara vardagsrummet kvar, inte heller där något märkligt, 1,3kwh per dygn med dator och allt. Saknas fortfarande många kwh per dag som jag inte kan fatta var dom tar vägen? Om jag kollar runt vad andra har för sommar förbrukning här så ligger vi ju högt fast vi bara är 2 stycken och tvättar sällan och så?Någon som har någon ide?Värmen skall åtgärdas med luft/luft värme pump när jag har sett över alla kontakter på bra priser, det jag har hittat nu är mitsubichis 25a för 9500kr.
Har också ett hus på 150kvm byggt 1989, detta har luftburen elvärme och ftx, ny nibe el vvb på 200l, ny kyl o frys.snittar 15kwh/dygn på sommaren.Ventilation och cirkulationsfläkt i el-värme aggregatet drar nog en hel del....