0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gasbrist brukar larma F91 har jag för mig.
(---) då detta tryck inte är konstant utan ändrar sig med innetemp, utetemp, fläkthastighet osv osv (---)
Känner mig inte så sugen att betala en firma för att göra det som sedan konstaterar att det är fel på kretskortet iaf.så min fråga är kan jag kolla gastryck och köldmedel själv?
Citat från: cougar skrivet 14 september 2009, 20:39:19Gasbrist brukar larma F91 har jag för mig.Gasbrist har fyra olika felkoder beroende på hur mycket gas som läckt ut, F91 är en av dem och H16 den allra allvarligaste. Tyvärr har den gängse uppfattningen blivit att H16 är lika med kompressorhaveri då den visats på CU-E9/12/DKE/-3, men H16 enligt Panasonics felsökningmanualer betyder inte alls kompressorhaveri utan köldmediebrist eller kretskort i utomhusdelen.Citat från: cougar skrivet 14 september 2009, 19:57:27(---) då detta tryck inte är konstant utan ändrar sig med innetemp, utetemp, fläkthastighet osv osv (---)På den manuella "start/stopp-knappen" på inomhusdelen (ej på fjärrkontrollen) startar man maskinen med fixerat kompressorvarvtal, då varierar inte trycket utan maskinen går som en on/off.
Även fast man kör kompressorn i fixerat varvtal så är ju inte trycket konstant utan beror ju på utetemp / innetemp
OK, men betyder inte H16 "internt överhettningsskydd"? givetvis kan det lösa ut pga ett stort gasutsläpp då kompressorn kyls av gasreturen, man det indikerar väll oxo att kompressorn blivit överhettad(tex genom burnout, lindningsfel osv)