0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Som jag tror Oskar var inne på, med lika stora värmeväxlare i ute- resp innedel blir det svårt att få en "större" (kanske bättre med kraftigare) maskin att bli lika effektiv. Antar dock att det skulle bli svårt att sälja en större maskin med betydligt större inne- och utedelar såväl av estetiska som prismässiga skäl. Exemplet som du ger Oskar är också anledningen till att jag inte skulle kunna tänka mig att köpa en RAS 10. Bara om man vet att man inte behöver den extra lilla effekten kan den bli aktuell, annars bara missar jag ju vad hårdvaran skulle kunna klara av....
Exakt!Varför nöja sig 150 hk när den kan ge 180 hk??!?Fast på Audin är priskillnaden lite större......Kanske en VW med samma motor?
Ja, det är väl tom så att det är kompressortrycket (turbon) som bara tillåts gå högre. Alltså väldigt likt 10-13 jämförelsen.
Hej Hplp! Ja delar av din fråga här svarade jag ju egentligen på i 3:je inlägget i denna tråd, dvs "att man beräknar Cop-värdet genom att man dividerar avgiven effekt med den tillförda effekten så får man ju detta fenomen med ett lägre cop-värde eftersom en större pump samtidigt drar mer i effekt ifh till avgiven effekt än vad en mindre pump gör, och då räknar man på helheten givetvis.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 15 september 2009, 00:30:22Hej Hplp! Ja delar av din fråga här svarade jag ju egentligen på i 3:je inlägget i denna tråd, dvs "att man beräknar Cop-värdet genom att man dividerar avgiven effekt med den tillförda effekten så får man ju detta fenomen med ett lägre cop-värde eftersom en större pump samtidigt drar mer i effekt ifh till avgiven effekt än vad en mindre pump gör, och då räknar man på helheten givetvis.Mvh Raffen. Tack för att du påminner mig om hur man räknar ut cop men det var inte svar på frågan Är det som Oskar P skriver att de mindre är blockerade för att det ser bättre ut i reklamen borde det väl finnas kit för ombyggnad till en stor, eller kan det vara en affärsidé att saluföra sådana för halva mellanskilnaden på RAS10 och RAS13 ex.vis.
Intressant fråga, 2 x 5kw är effektivare än 1 x 10kw? Varför kan man inte bygga en större pump så den blir lika effektiv?