0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejHar nu försökt hitta en bra pump under ett par veckor.Har tittat mycket här på forumet och på olika återförsäljare.Bor mitt i skåne så vi lär väl inte så några vargavintrar. Skulle detta komma kan vi extraelda i vår kamin.Huset är ca 120kvm fördelat på två plan med öppen planlösning.Fastnade först för Mitsubishi Electric FD25 VABH eftersom den får många rekomendationer, har bra kvalitet, lågt ljud, bra värmeeffekt även när det är kallt och är tyst.Det jag saknar med denna pump är två saker.1) Den har en relativt hög minstaeffekt2) Den saknar 8 eller 10 graders lägeVilka kan ni rekomendera som likvärdiga? Det jag värderar högst är ljudnivån.MVH Peter
Såg nu att du bor i Skåne ... om jag nu tolkar Energimyndigheten rätt så är ME kanske inte det bästa valet där du bor.
Citat från: MGKea skrivet 10 september 2009, 08:22:49Såg nu att du bor i Skåne ... om jag nu tolkar Energimyndigheten rätt så är ME kanske inte det bästa valet där du bor.Vad var det du såg där som skulle göra att ME:s pumpar inte är lämpliga i Skåne menar du?
Läsa och jämför testerna. ... men jag skall berätta: ME:n gör sig bäst i Luleå. Övriga ger nästan bättre besparing i södra Sverige .... eller?
Citat från: MGKea skrivet 12 september 2009, 19:56:19Läsa och jämför testerna. ... men jag skall berätta: ME:n gör sig bäst i Luleå. Övriga ger nästan bättre besparing i södra Sverige .... eller?Läsa kan man ju göra och säkert på lite olika sätt. Jag har svårt att se att ett visst fabrikat skulla vara tänkt att bara säljas i en viss del av Sverige iofs.Min ME VP fungerar finfint här nere i Skåne ivf.Har du inget mer konkret att komma med kanske vi ska lämna denna fråga för andra att fundera över?
tror inte de tillverkare efter ort. Men om du läser vad var och en besparar på olika orter så ser du.
Kul med lite diskussion!Jag behöver faktiskt inte 8 eller 10graders läge. Tyckte bara det var en bra funktion för framtiden om huset står obebott under längre tid. Men låt oss bortse från denna funktion.Som sagt har ju FD25an relativt hög lägstaförbrukning. Är det någon som seriöst kan värdera detta faktum. Kommer detta ge oss en märkbart högre elräkning när pumpen behöver slå på och av istället för att bara sänka effekten?Är intresserad av Toshibas men så hör jag att de fortfarande har vissa problem med fläktarna i innerdelarna. Hade uppskattat deras funktion med oberoende fläktstyrning när vi eldar i kaminen.MVH Peter
Som sagt har ju FD25an relativt hög lägstaförbrukning. Är det någon som seriöst kan värdera detta faktum.