Har haft cirkulationspumpen av under sommaren eftersom den motionerar sig själv i alla fall. I måndags slog jag dock på den och hörde då genast ett riktigt högt och störande brus i samtliga åtta radiatorer i huset. Cirk.pumpen stod då på läge 2 av 3. Termostaterna på radiatorerna stod helt öppna. För att få bort bruset var jag tvungen att sänka termostaterna till läge 6 av 9. Testade då att sänka hastigheten på cir.pumpen till 1 och öppnade termostaterna fullt och nu var bruset helt ok, Nästan helt borta faktiskt.
Eftersom jag är tveksam till om flödet nu räcker till så sökte jag på forumet men hittade inget bra svar som jag som lekman förstod. Det var lite för mycket delta hit och dit.
Vad jag dock förstod så kunde man avgöra om flödet är tillräckligt genom att mäta temperaturen på övre resp nedre delen av radiatorerna och skillnaden skulle vara en fingervisning. Problemet var dock att i vissa inlägg stod att skillnaden skulle vara max 4 gr. och i andra stod att skillnaden skulle vara max 10 gr.
Alltså: Hur kan jag avgöra om flödet genom systemet är tillräckligt med läge 1 på cirk.pumpen?
Om det nu inte är tillräckligt så har jag förstått att jag genom att byta pumpen till en flödesreglerande dito skulle få bort flödesljudet. Något förslag på rätt pump i sammanhanget?