Ser att du är inne på samma idé som jag varit med att få ihop solfångarlösningen till ett ruskigt lågt pris, det är intressant. Inser att om man börjar prata för mycket glasning och isolering så tappas nog själva idén med att hålla kostnaden toklåg. Men om man skulle hitta ett parti glas på blocket som bortskänkes så borde du ju kunna glasa en del av taket utanpå teglet till en ringa kostnad... slangen ovanpå teglet och under glaset borde ge en viss uppvärmning även vintertid, men isolering är ju alltid bra...
Med tanke på att du har ganska häftigt luftbyte under tegelpannorna och värmen ska ta sig igenom dom innan dom når slangen så undrar jag om du verkligen får tillräcklig värme i slangen...
Bäst gör du nog i att hitta begagnade solfångare på blocket och peta ihop det med dom... då behöver du ju bara en bråkdel av ytan... Hittade själv ett bra pris här på sidan på begagnad tank och solfångare med drivpaket till och är i god väg på att koppla, löda och sätta ihop det hela här hemma, men det är ju lite större krav då det är till boningshuset, till mitt garage tänkte jag mecka ihop en luftsolfångare... Men mitt tak på den kåken är å andra sidan i helt fel riktning för solvärme och dessutom har jag skuggning på taket...

Men gaveln är söderläge utan skugga!
Men gillar din idé skarpt, presenterade en liknande idé om luftsolfångare utan isolering här på forumet, men den föll på att fasaden nog lär ta för mycket stryk...