Jaha.. då var det dax... lågprisaren gick hela förra vintern som en klocka och fungerar fortfarande, men jag vet ju att den kommer att lägga av..för eller senare..
Som jag klargjorde förra året så blev det ett "panikköp" av en lågprispump tack vare att jag blev lovad en Toshiba, men den kunde ej leveraras då. Lågprisaren skall få tjäna så länge den lever i garage/förådet ist
Men.. så till mina funderingar... För att undvika "märkesnarkomaner"
så skriver jag inte ut fabrikaten på de två pumpar jag har i tankarna, båda två är som en viss person uttrycker sig "rekordeliga" märkespumpar av god kvallité. Men vilken blir bäst för mig? Det som skiljer mellan DE TVÅ är:
Den ena pumpen är ca 1000:- kr dyrare, har bättre garanti, går enl flera uppgifter tystare men har en effekt på straxt över ~ 5Kw. De referanser som finns skvallrar om mkt nöjda ägare.
Den andra är vanligare (fler sålda), något kortare/sämre garanti, lite högljudare och har en effekt på knappt ~ 7Kw. Tack vare fler sålda så har den många referenser om god kvallité.
Huset är 139m2, öppen planlösning och har även fått tillskott av en fläktkonvektor (3,5kw max) kopplad till nordenberedaren i år. (om några veckor
) Lågprisaren ligger på 3.5Kw, värmde bra i vintras men då hade den inget stöd av någon extra fläktkonvektor.
Så frågan är: Något mindre pump men med bättre garantier och tystare gång, eller en större högljudare pump med sämre (dock helt ok) garanti? Man bör ju ta med i beräkningarna att fläktkonvektorn för NB tillkommit iår...
Båda är som sagt väl erkända i sverige och av god kvallité. Räcker 5+ kilowattaren med stöd av fläktkonvektorn, eller bör man satsa på den större blåsaren? Det blir ju sällan under - 10 någon längre tid här där jag bor...