Hei!
Jeg har kjøpt en Panasonic innedel CE-9HKEW/Utedel CU-CE9HKE og håper dette blir bra. Min leilighet er 63m^2 og ligger ved kysten. Da dagen for montering nærmer seger det et par detaljer jeg lurer på.
Utedelen er tenkt montert stående på stativ på terassen. Terassen er 7x1,6x0,9m (0,9m høyt tett rekkverk). Den blir således en åpen "kasse" på 10m^3 som utedelen blir stående nede i. Jeg er litt bekymret for at den skal fungere som en kuldegrop og at utedelen blir stående nede i nedkjølt luft, selv om terassen er i friluft ellers. Vil viften klare å blåse ut den nedkjølte luften?.
Det vil jo gi dårlig virkningsgrad hvis ikke.
Jeg har også mulighet for å montere utedelen på betongvegg, men da blir det ca 2m ekstra rørlengde og mere utsatt for vær og vind.
Innedelen har jeg funnet plass til. Den blir montert lavt ca 3m foran, og litt til siden (1m) fra en sittegruppe. (under vindu til venstre for TV'en på bilde). Er derfor litt betenkt mhp. støy og trekk. Tror plasseringen ellers er ideel fordi luften blir rettet mot ei dør, og får mulighet til å varme hele leiligheten.
Jeg har strømutak ved gulvet, så har tenkt å montere den lavt.
Noen erfaringer og synspunkter på dette?
Takknemlig for alle gode råd