Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsvärmepump med tilluft eller luft/vatten med separat FTX?  (läst 6025 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Örebro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej! Jag har följande situation idag:

Jag har idag ett 70-talshus med mekanisk till/frånluft (FTX) samt elpanna med vattenburen värme. Pannan är original, och FTX-aggregatet (Fläkt Woods Minimaster ersättningsaggregat, ca 4 år) som sitter i köket är monterat mot sovrumsvägg och saknar dämpare på tilluften vilket gör att tilluften idag är bullrig.

Huset är på ca 170 kvm, idag gör vi av med tot ca 25 000 kWH i el inkl hushållsel och varmvatten. Vi är dessutom en stor familj med 4 barn, så tvättmaskinen och diskmaskinen går ständigt. Att vi har en braskamin som vi eldar i på vintern samt ett FTX-aggregat gör nog sitt till för att hålla energiförbrukningen nere, samt att huset är rätt väliosolerat för sin ålder. Vi bor i Örebrotrakten.

Jag vill adressera två saker i huset:
1. Sänka elkostnaden (jag gissar att det idag åtgår ca 17-20 000 KWH per år för uppvärmning och VV)
2. Minska fläktbuller MED bibehållen god ventilation genom att flytta ut FTX-funktionen (eller vad man nu ska ha) till tvättstugan för att minska buller och montera på ljuddämpare på tilluften. Jag har kontrollerat att ventilationsrören relativt enkelt går att dra om till tvättstugan.

Som jag förstått det:
Ur ett ventilationsperspektiv är en mekanisk till/frånluft oslagbar eftersom man kan trimma balans och flöden väldigt exakt (kräver dock en del underhåll med byte av filter och rensning av kanaler efter en tid).
Ur ett uppvärmningsperspektiv så är Bergvärme "med dess släktingar" mest effektivt, sedan kommer luft/vatten och sedan är det ett hopp ner till frånluftsvärmepumpar.

Det jag funderar på är:
Att antingen fokusera på bästa energialternativet (eller det som är mest ekonomiskt försvarbart, tex luft/vatten) och sedan behålla FTX-aggregatet MEN flytta ut det till tvättstugan
eller
Sätta in en frånluftsvärmepump som har värmd tilluft som tillvalsenhet, antingen inbyggd eller separat.


Någon som har någon bra input i frågan?

MVH Anders

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
Personligen önskar jag att jag hade en FTX istället för frånluftspump. Har ett skapligt nytt hus och anser att det är vansinnigt att inte bygga allt kring en riktigt bra ack.tank. Precis som du säger är FTX oslagbart under vintern när ni eldar med kamin.

Jag skulle satsa på det sista alternativet och behålla FTX-aggregatet då det är skapligt nytt och antagligen har ganska hög verkningsgrad. Med en L/V eller liknande borde du få relativt låga kostnader.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag bor också i Örebro.

Din elförbrukning avskräcker mig inte.

Stor familj drar myckel el; platt-TV:s, datorer, vitvaror, disk/tvätt går hela tiden.

Jag skulle i dagsläget börja med att flytta ftx aggregatet, så att det ej stör.

Om något år skulle jag ev komplettera med en mindre bergvärmepump.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
kör ctc ecovent aggregatet till ventilationen ( 4 kanals)  sedan kan du välja vad som till resten

luft vatten tex..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!