Om inte jag minns fel var det väl Dr Chunlan som tog upp detta senast, och istället för en monster-vvx på 90kw kan man ta 2 mindre vvx i serie som då ev kan fixa bästa värmeväxling.
Som andra skrev i tråden finns det färdiga s.k tappvarmvatten-automater, tror det var Nibe och CTC som har sådana på lager, ligger runt 5-6.000:-.
Du tog också upp en problematik som jag ha hängt upp mig på och aldrig fått något bra svar. I de tapp-automater som finns är det 1 plattis, några justerventiler+trycksensor och 1 cirkulationspump som är ihopkopplade. Grejen jag har hängt upp mig på är att när man justerat in automaten blir denna avpassad för en medel varmvatten-tappning, så om man bara har en kran svagt på respektive 1 duschar och 1 kran är öppen samtidigt lär det bli dålig värmeväxling.
Jag hade en fundering på en typ av rotor som man bl.a kan köpa på jula för att pumpa vatten som man ansluter borrmaskinen till, så om man tog 2st av dessa rotorer (1 mot färskvatten och 1 mot slingan i acktanken), skulle alltså då färskvattenrotorn som ligger under tryck då "slava" och driva rotorn (man kopplar alltså ihop dessa 2 med axel mot axel utan växling), då skulle man i mitt tänk få en automatisk reglering i hastighet genom vvx:en och på så sätt få ut bästa energi och minsta returtemp in i acktanken. Akilleshälen med plattis är alltså vilken hastighet det är på vattnet via cirkulationspumpen på acktank-sidan som möter det kalla vattnet på färskvattensidan, kör jag lite får jag hög returtemp-kör jag "järnet" med flera förbrukare kommer plattisen att få det svårt att hålla värmen. Absolut bästa teknik hade ju varit en reglerbar cirk-pump som avpassade sin hastighet beroende på förbrukningen, men dagens system är bara on-off som styr cirk-pumpen.