0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det inte lite konstigt (trots min rejäla borra) att min inkommande köldbärare tenderar att krypa ner mot -0,5 ºC vid långa gångtider (på vintern)?
Jo, men du har kanske rejäla radiatorer också?
Kan detta betecknas som rejäla radiatorer?
Nu har värmesäsongen startat och jag börjat hålla ett öga på difftemp på köldbäraren igen. Har även testat olika hastigheter på cirk.pump för köldbärare för att utröna vad som är optimalast med avseende på COP i kombination med elförbrukning.Cirk.pump för värmebärare går på lägsta hastighet och diff mellan fram och retur är ca. 6,5 ºC vid värmeladdning.Har följande scenarion att välja mellan:Cirk.pump för köldbärare på lägsta fart (I)Detta ger en KBdiff på nästan 4 ºC vid VV-laddning samt ca 5 ºC vid värmeladdningCirk.pump för köldbärare i mellanläge (II)Detta ger en KBdiff på strax över 3 ºC vid VV-laddning samt ca 4 ºC vid värmeladdningNån som kan ge mej ett råd om vad som är det optimalaste driftsfallet.
Tjusig graph ThumbsupVar alla dessa drift tillfällen med pumpen på olika hastigheter?Det skulle vara intressant att ha tre fler inputtar, förångning, kondensering och strömförbrukning alt. flöde KB, flöde VB och strömförbrukning, det är lite svårt att utröna effektiviteten på bara temperaturer.har du en tempdiff på 4gr och 10 l/min i flöde så får du fram en viss effekt, men har du en tempdiff på 4gr och 20 l/m i flöde så är ju effekten den dubbla, fast tempdiffen visar exakt samma.Vad jag menar, det går inte bara att se till diffen.
När du säger förångning och kondensering, menar du då att jag borde logga fram/retur över kondensorn samt förångaren? Mäter jag mot kollektorsidan blir det väl KBin/KBut samt mäter jag mot värmesidan blir det väl VBfram/VBretur?Så jag antar att man mäter tempdiffen över förångare och kondensor mot kompressorsidan?