Idag värmer vi vårt trevånings souterräng-hus (trä) med en Nibe Fighter 360P. Övervåningen värms med direkt-el (oljefyllda element) som stöttar dec-mars.
Huset som är byggt 2004 är på 220kvm, vi är två vuxna + tre barn, eldar 5 kbm ved i braskamin med luft utifrån.
Vi ligger på ca 25.000kwh/år och på sommaren när pumpen går i "sommarläge" ligger vi på ca 600kwh.
Så min gissning är att HH-elen inkl varmvatten ligger på 7.000kwh.
Vi bor i Stockholm och vi ligger på 20-21grader i inomhustemp.
Nu går vi i poolköpartankar och den ska också värmas och då tänkte jag att det kunde vara vettigt att se över hela uppvärmingslösningen... poolen kommer i så fall att placeras ca 10 meter från tvättstugan i souterrängplanet där pannan står.
Det finns bra möjligheter att ställa upp en L/V-panna direkt i anslutning till tvättstugan.
Det finns nu några alternativ att fundera på...
1. Satsa på en Nibe 2025 och ansluta den till Fightern och låta den värma poolen på sommaren och stötta Fightern på vintern.
På så sätt hoppas jag få ner kostnaden för uppvärmingen av huset en hel del.
2. Borra för bergvärme (nära då man sprängde vid bygget) och ersätta Fightern med en bergvärmepanna och låta den värma poolen
på sommaren och kåken på vintern.
3. Köpa en billigt L/V-pump som enbart värmer poolen och låta Fightern vara som den är. Kanske sätta upp en billig L/L-pump på
övervåningen för att minska användingen av elementen.
4. Annan kreativ lösning som jag inte tänkt på
Någon som stått inför en liknande situation? Kloka synpunkter och råd hur man ska resonera emottas tacksamt