Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepump till gårdshus som fungerar när det är riktigt kallt.  (läst 8041 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Värmepump till gårdshus som fungerar när det är riktigt kallt.
« Svar #15 skrivet: 26 augusti 2009, 14:30:30 »
Tror min pump bara blåser luft när temperaturen är uppnådd. Att blåsa luft är nästan försumbart på elräkningen.

Fast i detta fallet är det dessutom viktigt att den blåser rätt mängd luft, dvs att den om den har varit inställd på max. även fortsätter att göra det efter att inställd temp. har uppnåtts (vilket din E-lux kanske gör iofs).
Så här långt "vet vi" säkert att Toshibas VP gör det, inte te x ME:s VP.

/Zero
« Senast ändrad: 26 augusti 2009, 15:17:08 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Värmepump till gårdshus som fungerar när det är riktigt kallt.
« Svar #16 skrivet: 26 augusti 2009, 14:53:31 »
Tror min pump bara blåser luft när temperaturen är uppnådd. Att blåsa luft är nästan försumbart på elräkningen.

Fast i detta fallet är det dessutom viktigt att den blåser rätt mängd luft, dvs att den om den har varit inställd på max. även fortsätter att göra det efter att inställd temp. har uppnåtts (vilket din E-lux kanske gör iofs).
Så här långt "vet vi" säkert att Toshibas VP gör det, inte te x ME:s VP.

Varför skall det blåsa max när rätt temp uppnåtts? Enligt min körning i vintras så har det inte alls varit något problem med att fläktfarten minskat när rätt temp uppnåtts.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Värmepump till gårdshus som fungerar när det är riktigt kallt.
« Svar #17 skrivet: 26 augusti 2009, 15:15:04 »
Tror min pump bara blåser luft när temperaturen är uppnådd. Att blåsa luft är nästan försumbart på elräkningen.

Fast i detta fallet är det dessutom viktigt att den blåser rätt mängd luft, dvs att den om den har varit inställd på max. även fortsätter att göra det efter att inställd temp. har uppnåtts (vilket din E-lux kanske gör iofs).
Så här långt "vet vi" säkert att Toshibas VP gör det, inte te x ME:s VP.

Varför skall det blåsa max när rätt temp uppnåtts? Enligt min körning i vintras så har det inte alls varit något problem med att fläktfarten minskat när rätt temp uppnåtts.

Jo det ska fortsätta blås max. i just detta fall så man kan använda VP:n som hjälp att flytta runt värmen (från te x en kamin).
Det är väl inte så svårt att "hajja"? ;-)

/Zero
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad haski

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump till gårdshus som fungerar när det är riktigt kallt.
« Svar #18 skrivet: 26 augusti 2009, 15:51:31 »
Är också ute efter denna fuktion! Håller helt med om att den är en bra ha funktion om man har braskamin.

Vill gärna köpa en ME pump men avvaktar tills nån rätt ut om det går eller inte.

//haski

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Värmepump till gårdshus som fungerar när det är riktigt kallt.
« Svar #19 skrivet: 26 augusti 2009, 16:09:13 »
Är också ute efter denna fuktion! Håller helt med om att den är en bra ha funktion om man har braskamin.

Vill gärna köpa en ME pump men avvaktar tills nån rätt ut om det går eller inte.

//haski

Om du kan acceptera att springa upp mitt i natten (man måste ju ändå upp och gå på toan, eller hur?) och ändra inställning funkar ME för ändamålet.
Annars måste jag tyvärr rekommendera Toshiba, även om deras L/L VP har sämre COP.

/Zero
« Senast ändrad: 26 augusti 2009, 16:16:46 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Ubbe0!  Ja det är ju helt rätt att Toshiba mig veterligt är helt ensamma om denna unika möjlighet till manuell inställning av fläkthastigheterna contra innerdelens värmeavgivning. Däremot så har inte Toshiba RAS 13 något sämre COP-värde ifh till t.ex FD25 VABH (som då är ganska jämlika och jämförbara pumpar) utan snarare ett något bättre cop-värde.
Samma sak med avgiven effekt vid t.ex -7 ºC och -15 ºC så är dessa 2 pumpar fullt jämförbara och i princip helt lika vad det gäller den avgivna värmeeffekten. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Värmepump till gårdshus som fungerar när det är riktigt kallt.
« Svar #21 skrivet: 26 augusti 2009, 17:12:18 »
Hej Ubbe0!  Ja det är ju helt rätt att Toshiba mig veterligt är helt ensamma om denna unika möjlighet till manuell inställning av fläkthastigheterna contra innerdelens värmeavgivning. Däremot så har inte Toshiba RAS 13 något sämre COP-värde ifh till t.ex FD25 VABH (som då är ganska jämlika och jämförbara pumpar) utan snarare ett något bättre cop-värde.
Samma sak med avgiven effekt vid t.ex -7 ºC och -15 ºC så är dessa 2 pumpar fullt jämförbara och i princip helt lika vad det gäller den avgivna värmeeffekten. :)

Mvh Raffen.

Hej Raffen,

RAS-10 SAVP-ND har COP 5,08
RAS-13 SAVP-ND har COP 4,42

ME FD25 har COP 5,33 (FD35 ligger lägre på ca. 4,4 tror jag).

/Zero
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Tjenare Ubbe0!  Jo jag är med, men du skall nog inte titta så mkt på det s.k reklam-cop-värdet på resp pumpar för det säger kanske inte så mkt om pumpens verkliga copvärde inkl effekt och kapacitet på helheten alltså. Dessa cop-värden som du hänvisar till är nämligen uppmätta vid en utomhustemperatur på just +7 ºC och en inomhustemperatur på +20 ºC, och då är det inte så märkvärdigt att kunna få till ett bra cop-värde. ;) Jag tycker att du istället skall kolla och jämföra pumparna (och gärna då RAS 13 och FD25 VABH) på Energimyndighetens tester och vad de då anger i uppmätt cop-värde (vid kompressoreffekt 100%) och på avgiven värmeeffekt (också vid kompressorseffekt 100%) vid företrädesvis
-7 ºC och vid -15 ºC. Då får du fram en rättvisande bild av resp pumpars både cop-värde och avgiven värmeeffekt i den riktiga verkligheten. ;) :)
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testresultat/Husets-varmesystem--/Test-av-luftluft-varmepumpar/

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
har idag monterat en Mitsubishi FD25VABH, och när jag ställde den i läge heat samt tempen på 16 grader (dvs över uppnådd temp)
så gick det inte att köra manuell fläkt, så det verkar som toshiba är unik, och verkar vara enda valet för vedeldare som vill sprida vedvärmen med fläkten på dagen men vill att pumpen tar över uppvärmningen på natten utan att behöva ställa om från fläktläge till värmeläge själv.

en annan funktion som jag läst här på forumet att nån mitsubishi, var det MHI eller ME? som hade en funktion som underhållsvärmde kompressorn genom att driva 50watt genom motorlindningarna när pumpen stod i HEAT-läge men innertempen var över börvärdet, för att kompressorn inte skulle få en kallstart. denna funktionen är ju bra för vedeldare, men då skulle pumpen även behöva ha tvångsmanöverering av fläkten i HEAT-läge för att vara perfekt val för vedeldare.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Värmepump till gårdshus som fungerar när det är riktigt kallt.
« Svar #24 skrivet: 31 augusti 2009, 09:08:45 »
Jo jag är med, men du skall nog inte titta så mkt på det s.k reklam-cop-värdet på resp pumpar för det säger kanske inte så mkt om pumpens verkliga copvärde inkl effekt och kapacitet på helheten alltså. Dessa cop-värden som du hänvisar till är nämligen uppmätta vid en utomhustemperatur på just +7 ºC och en inomhustemperatur på +20 ºC, och då är det inte så märkvärdigt att kunna få till ett bra cop-värde. ;) Jag tycker att du istället skall kolla och jämföra pumparna (och gärna då RAS 13 och FD25 VABH) på Energimyndighetens tester och vad de då anger i uppmätt cop-värde (vid kompressoreffekt 100%) och på avgiven värmeeffekt (också vid kompressorseffekt 100%) vid företrädesvis
-7 ºC och vid -15 ºC. Då får du fram en rättvisande bild av resp pumpars både cop-värde och avgiven värmeeffekt i den riktiga verkligheten. ;) :) Mvh Raffen.

Hej, i mitt fall har jag ofta en temp. en bit över 0 grader där jag bor på senhösten/vinterrn. Så då är COP vid 7 grader av intresse. Det är bara under 0 grader ett fåtal dagar på året här.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Värmepump till gårdshus som fungerar när det är riktigt kallt.
« Svar #25 skrivet: 31 augusti 2009, 09:13:18 »
har idag monterat en Mitsubishi FD25VABH, och när jag ställde den i läge heat samt tempen på 16 grader (dvs över uppnådd temp)
så gick det inte att köra manuell fläkt, så det verkar som toshiba är unik, och verkar vara enda valet för vedeldare som vill sprida vedvärmen med fläkten på dagen men vill att pumpen tar över uppvärmningen på natten utan att behöva ställa om från fläktläge till värmeläge själv.

Nej, på det sättet fungerar det inte med ME:s VP tyvärr. Men det går att få manuell fläkthastighet med läge COOL och högsta temp. Fast då måste man ställa om sedan till HEAT när VP:n ska ta över uppvärmningen.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!