0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tror min pump bara blåser luft när temperaturen är uppnådd. Att blåsa luft är nästan försumbart på elräkningen.
Citat från: MGKea skrivet 26 augusti 2009, 13:33:12Tror min pump bara blåser luft när temperaturen är uppnådd. Att blåsa luft är nästan försumbart på elräkningen.Fast i detta fallet är det dessutom viktigt att den blåser rätt mängd luft, dvs att den om den har varit inställd på max. även fortsätter att göra det efter att inställd temp. har uppnåtts (vilket din E-lux kanske gör iofs).Så här långt "vet vi" säkert att Toshibas VP gör det, inte te x ME:s VP.
Citat från: Ubbe0 skrivet 26 augusti 2009, 14:30:30Citat från: MGKea skrivet 26 augusti 2009, 13:33:12Tror min pump bara blåser luft när temperaturen är uppnådd. Att blåsa luft är nästan försumbart på elräkningen.Fast i detta fallet är det dessutom viktigt att den blåser rätt mängd luft, dvs att den om den har varit inställd på max. även fortsätter att göra det efter att inställd temp. har uppnåtts (vilket din E-lux kanske gör iofs).Så här långt "vet vi" säkert att Toshibas VP gör det, inte te x ME:s VP.Varför skall det blåsa max när rätt temp uppnåtts? Enligt min körning i vintras så har det inte alls varit något problem med att fläktfarten minskat när rätt temp uppnåtts.
Är också ute efter denna fuktion! Håller helt med om att den är en bra ha funktion om man har braskamin. Vill gärna köpa en ME pump men avvaktar tills nån rätt ut om det går eller inte.//haski
Hej Ubbe0! Ja det är ju helt rätt att Toshiba mig veterligt är helt ensamma om denna unika möjlighet till manuell inställning av fläkthastigheterna contra innerdelens värmeavgivning. Däremot så har inte Toshiba RAS 13 något sämre COP-värde ifh till t.ex FD25 VABH (som då är ganska jämlika och jämförbara pumpar) utan snarare ett något bättre cop-värde. Samma sak med avgiven effekt vid t.ex -7 ºC och -15 ºC så är dessa 2 pumpar fullt jämförbara och i princip helt lika vad det gäller den avgivna värmeeffekten. Mvh Raffen.
Jo jag är med, men du skall nog inte titta så mkt på det s.k reklam-cop-värdet på resp pumpar för det säger kanske inte så mkt om pumpens verkliga copvärde inkl effekt och kapacitet på helheten alltså. Dessa cop-värden som du hänvisar till är nämligen uppmätta vid en utomhustemperatur på just +7 ºC och en inomhustemperatur på +20 ºC, och då är det inte så märkvärdigt att kunna få till ett bra cop-värde. Jag tycker att du istället skall kolla och jämföra pumparna (och gärna då RAS 13 och FD25 VABH) på Energimyndighetens tester och vad de då anger i uppmätt cop-värde (vid kompressoreffekt 100%) och på avgiven värmeeffekt (också vid kompressorseffekt 100%) vid företrädesvis -7 ºC och vid -15 ºC. Då får du fram en rättvisande bild av resp pumpars både cop-värde och avgiven värmeeffekt i den riktiga verkligheten. Mvh Raffen.
har idag monterat en Mitsubishi FD25VABH, och när jag ställde den i läge heat samt tempen på 16 grader (dvs över uppnådd temp)så gick det inte att köra manuell fläkt, så det verkar som toshiba är unik, och verkar vara enda valet för vedeldare som vill sprida vedvärmen med fläkten på dagen men vill att pumpen tar över uppvärmningen på natten utan att behöva ställa om från fläktläge till värmeläge själv.