0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan inte se några av de problem du nämner. Den missfärgning jag kan se finns på undertaket precis ovanför den plats där avloppsavluftning samt den gamla pax-fläkten mynnade ut.
Carl N:Tror du jag klarar mej med fuktstyrda paxfläktar av modell 260 (som du har) i mina 3 våtutrymmen som är bastu/dusch på källarvåning, toa på mittenplan samt badrum på övervåning. Om jag sedan monterar fönsterventiler eller klipper upp tätningslisterna där jag vill ha in friskluft (vardagsrum o sovrum). Funkar det eller är det mer vetenskap än så?Hur går det då med de skorstenspipor där jag har självdrag (är nog bara självdrag vintertid)? Tänker framförallt på självdragsventilationen på toa samt tvättstuga i källarvåning...kanske borde ha samma pax-fläktar där också
I gamla hus är det vanligt att ventiler i väggarna tapetserades igen när oljanbörjade bli dyr. Jag har själv "återupptäckt" flera ventiler i mitt hus byggt 1938.
Jag kan nästan slå vad om att det finns en pipa i skorstenen som mynnar i badrummet.
Har du lodat alla pipor och tagit reda på vart de går? En ritning på skorstenen ärbra att ha i vilket fall som helst!
I din beskrivning av huset står det att källarväggarna är isolerade invändigt.Där får du också se upp eftersom detta brukar betecknas som en "riskkonstruktion".
Det var ju lite synd på badrummet, själv lyckades jag hitta den gamla kanalenfrån badrummet till skorstenen, men då var ju förstås badrummet byggt på denplatsen från början.Jag tror du måste bygga vidare på den kanal som felktigt mynnade på vinden...Dra den vidare antingen ut genom yttertaket, eller kanske hellre till en "svanhals"på en gavel. Frånluftventiler som mynnar rakt ut i en vägg får problem när vindenligger på rakt på. Då orkar inga vanliga fläktar hålla emot och absolut inte självdrag.Det blir jättestor skillnad på klimatet i badrummet om du får en kontinuerlig frånluftström.