Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur skall jag ventilera?  (läst 11192 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
Hur skall jag ventilera?
« skrivet: 10 augusti 2009, 22:15:36 »
Hej,

Har enligt Anticimex problem med att fuktig luft från bostaden läcker upp på vinden.
Orsaken till det är att föregående ägare inredde övervåningen (som tidigare var vind) och iom detta isolerade mot den nya vinden med gullfiber.
Taket är av mansardtyp, där vinden huserar mot den flackare delen av taket samt övervåningen gränsar mot den brantare delen av taket.
All isolering är jord med gullfiber (ca 200 mm i den branta delen, ca 300 mm mot vind). Luftspalt på 20 mm finns mot takfot längs hela taket samt gavelventil på varje sida.
Fuktspärr finns på den varma sidan, men är felaktigt utförd. Plasten är inte ångtät och skarvarna är inte tjpade och därmed otäta.

Enligt Anticmex bör jag installera mekanisk frånluft i alla rum på övervåningen (hall, badrum samt 3 sovrum) för att skapa undertryck och därmed reducera transporten av fuktig luft till vinden.
 
Såvitt jag förstått skall man in med friskluft i sovrum, hall etc., samt ut med fuktig luft i toa, bad, tvättstuga. b00k

1) Tog hem en ventilationskille som sa att Anticimex har fel och att det enda jag kan göra är att montera utsug i badrum samt tillluft i övriga utrymmen.
2) Tog hem en firma som sysslar med träfiberisolering. De rådde mej att ta bort all gullfiber och ersätta den med träfiber. I samband med detta skall takfotsventilationen stängas och enbart gavelventilerna användas.

Min fråga:
Finns det någon på detta eminenta forum som kan ge mej råd om vem jag skall lita på?
Eller finns det någon som har andra förslag på lösningar?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3967
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur skall jag ventilera?
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2009, 22:39:50 »
Varför var Anticimex på besök?
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Hur skall jag ventilera?
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2009, 22:43:26 »
Hej,

Har en tilläggsförsäkring via Anticimex, så det var på deras stående besök vart 4:e år då de inspekterar huset som de tyckte vinden var fuktig.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3967
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur skall jag ventilera?
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2009, 22:52:53 »
Är din nuvarande ventilation på öb endast självdragsventil i badrum?

Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Hur skall jag ventilera?
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2009, 23:16:35 »
Hade en gammal pax-fläkt i badrumstaket som visade sej mynna ut på vinden huvuddunk
Den är nu bortagen och kanalen är igentäppt, så all ventilation av badrummet sker just nu genom att fönstret öppnas en stund efter badning/duschning.
I övrigt så gäller självdrag i huset bestående av skorstenspipor som evakuerar luft i källare, mittenplan samt övervåning.
Källaren har en gammal rökkanal som jag använder som frånluft på en toalett, tvättstugan i källare har också en gammal rökkanal som evakuerar luft.
På mittenvåningen en gammal imkanal (tillsammans med en vedspis) i köket som förhoppningsvis suger ut luft. Den nya fläkten har ett nydraget spirorör (fläkten går bara när vi lagar mat).
Toalett på mittenplan har en fuktstyrd pax-fläkt.
På övervåningen har jag ingenting förutom en vedspis som möjligen suger ut lite luft.

Skall också tillägga att -97 fick jag taket omlagt. Tänkte inte så mycket på att jag inte såg något rör för avloppsavluftning efter takomläggningen, men efter ca. 2 år var jag upp på vinden och insåg att avluftningen mynnade ut på vinden fiR: Åtgärdade det.

Under några år har vi alltså ventilerat vårt badrum direkt till vinden. Under 2 år har avloppsavluftning hamnat på vinden. Vet inte hur stor del av mina fuktproblem som beror på dessa fadäser, men Anticimex hävdar att det luktar fuktigt men säger samtidigt att det inte är några akuta problem. Har dock sett att på delar av undertaket som byttes ut i samband med takomläggningen har det börjat bildas missfärgningar. Återigen så säger Anticimex att det inte är några problem bara jag eliminerar fuktläckaget till vinden Sc:,h
« Senast ändrad: 10 augusti 2009, 23:51:40 av Elmer »
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Hur skall jag ventilera?
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2009, 07:06:31 »
Även jag anser att anticimex har fel   ::)
deras uttalande/råd antyder att du skulle ha övertryck i huset.....vilket garanterat är fel så vida du inte har mekanisk tilluft....alternativt FTX med trasig frånluft/täppt frånluftsfilter.....men du har ju självdrag   huvuddunk

fuktvandring genom ångspärren brukar först och främst leda till kondensering i kallaste delen av ISOLERINGEN...det är där den fuktiga luften först möter den kalla vindsluften.
Om man har fuktproblem på vind pga diffusion så brukar det således synas tydligast på missfärgning av isolering samt bjälkar som ligger i toppskiktet på denna.
 
felaktig ventilation på vind brukar ge tydligaste angreppen på svall och friliggande takstolar mot denna -

så försök analysera problemen lite själv...och besluta åtgärd när du är färdig....det kanske helt enkelt är som du själv var inne på ... gamla synder  ;)

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29860
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur skall jag ventilera?
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2009, 08:46:42 »
Jo, du har nog gjort den viktigaste åtgärden och tagit bort röret från badrummet till vinden. Jag hörde talas om en som fick byta ut takstolarna på grund av samma problem.

I övrigt så tycker jag att det låter OK med takfotsventilering, luftspalter och gavelventiler. Stäng inte takfotsventileringen.

Sen är det riktigt att frånluften ska tas från våtutrymmen och tilluften ska in i sov och vardagsrum. Nån form av kontinuerlig frånluftsventilation borde du ha. Själv har jag PAX-fläktar av model 260 som går på lågfart jämt och högfart vid hög fukthalt. Min vind är OK trots att fuktspärren mot vinden är obefintlig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3967
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur skall jag ventilera?
« Svar #7 skrivet: 11 augusti 2009, 13:18:17 »
Hur åtgärdade du avloppsluftningen?
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Hur skall jag ventilera?
« Svar #8 skrivet: 11 augusti 2009, 13:21:59 »
ace:
Tack för tipsen. Måste dock fråga vad svall är för nåt...
Kan inte se några av de problem du nämner. Den missfärgning jag kan se finns på undertaket precis ovanför den plats där avloppsavluftning samt den gamla pax-fläkten mynnade ut.

Carl N:
Tror du jag klarar mej med fuktstyrda paxfläktar av modell 260 (som du har) i mina 3 våtutrymmen som är bastu/dusch på källarvåning, toa på mittenplan samt badrum på övervåning. Om jag sedan monterar fönsterventiler eller klipper upp tätningslisterna där jag vill ha in friskluft (vardagsrum o sovrum). Funkar det eller är det mer vetenskap än så?
Hur går det då med de skorstenspipor där jag har självdrag (är nog bara självdrag vintertid)? Tänker framförallt på självdragsventilationen på toa samt tvättstuga i källarvåning...kanske borde ha samma pax-fläktar där också Sc:,h

rocas:
Jag monterade en avloppsavluftningshuv från Benders till vilken jag anslöt avloppsavluftningen.
« Senast ändrad: 11 augusti 2009, 15:21:37 av Elmer »
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29860
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur skall jag ventilera?
« Svar #9 skrivet: 11 augusti 2009, 15:43:10 »
Kan inte se några av de problem du nämner. Den missfärgning jag kan se finns på undertaket precis ovanför den plats där avloppsavluftning samt den gamla pax-fläkten mynnade ut.

Låter som att det var dessa grejor som var problemet.

Citera
Carl N:
Tror du jag klarar mej med fuktstyrda paxfläktar av modell 260 (som du har) i mina 3 våtutrymmen som är bastu/dusch på källarvåning, toa på mittenplan samt badrum på övervåning. Om jag sedan monterar fönsterventiler eller klipper upp tätningslisterna där jag vill ha in friskluft (vardagsrum o sovrum). Funkar det eller är det mer vetenskap än så?
Hur går det då med de skorstenspipor där jag har självdrag (är nog bara självdrag vintertid)? Tänker framförallt på självdragsventilationen på toa samt tvättstuga i källarvåning...kanske borde ha samma pax-fläktar där också Sc:,h

I badrummet uppe sitter en PAX mot ett rör som mynnar uppe på taket, i undervåningen trycker jag luften från badrummet via skorsten med en PAX. En del varnar för detta om skorsten skulle vara lite otät, men jag har inte sett att det blivit några problem. Tvättstugan nere har också en kanal i skorsten, men jag torker tvätten sommartid med en luftavfuktare så där är det bara självdrag numera. Jag provade en paxfläkt i tvättstugan med det funkade dåligt sommartid, luften ute är nog lite för fuktig då.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Hur skall jag ventilera?
« Svar #10 skrivet: 11 augusti 2009, 18:48:56 »
svall = de oftast spontade brädorna som ligger direkt ovanpå takstolarna .
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur skall jag ventilera?
« Svar #11 skrivet: 14 augusti 2009, 21:28:42 »
I gamla hus är det vanligt att ventiler i väggarna tapetserades igen när oljan
började bli dyr. Jag har själv "återupptäckt" flera ventiler i mitt hus byggt 1938.
Jag kan nästan slå vad om att det finns en pipa i skorstenen som mynnar i badrummet.
Har du lodat alla pipor och tagit reda på vart de går? En ritning på skorstenen är
bra att ha i vilket fall som helst!

Om jag förstår saken rätt så har du ingen ventilation alls i badrummet idag?
Det är ju förstås inte bra.

I din beskrivning av huset står det att källarväggarna är isolerade invändigt.
Där får du också se upp eftersom detta brukar betecknas som en "riskkonstruktion".
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Hur skall jag ventilera?
« Svar #12 skrivet: 16 augusti 2009, 00:23:44 »
Citera
I gamla hus är det vanligt att ventiler i väggarna tapetserades igen när oljan
började bli dyr. Jag har själv "återupptäckt" flera ventiler i mitt hus byggt 1938.
Mycket möjligt. Dock är mitt hus tillläggsisolerat på utsidan. På insidan har alla rum reglats samt klätts med gipsskivor, så det får visa sej allteftersom jag rustar.

Citera
Jag kan nästan slå vad om att det finns en pipa i skorstenen som mynnar i badrummet.
Badrummet är byggt på senare tid och har ingen kontaktyta med skorstenen.

Citera
Har du lodat alla pipor och tagit reda på vart de går? En ritning på skorstenen är
bra att ha i vilket fall som helst!
Har 12 pipor i skorstenen, och de går inte rakt ner utan svänger hit o dit, så det är lite svårt att avgöra, men jag har lokaliserat 11 pipor inomhus.

Citera
I din beskrivning av huset står det att källarväggarna är isolerade invändigt.
Där får du också se upp eftersom detta brukar betecknas som en "riskkonstruktion".
Medveten om det. Håller på och åtgärdar dessa problem.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur skall jag ventilera?
« Svar #13 skrivet: 16 augusti 2009, 11:41:30 »
Det var ju lite synd på badrummet, själv lyckades jag hitta den gamla kanalen
från badrummet till skorstenen, men då var ju förstås badrummet byggt på den
platsen från början.

Jag tror du måste bygga vidare på den kanal som felktigt mynnade på vinden...
Dra den vidare antingen ut genom yttertaket, eller kanske hellre till en "svanhals"
på en gavel. Frånluftventiler som mynnar rakt ut i en vägg får problem när vinden
ligger på rakt på. Då orkar inga vanliga fläktar hålla emot och absolut inte självdrag.

Det blir jättestor skillnad på klimatet i badrummet om du får en kontinuerlig frånluftström.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Hur skall jag ventilera?
« Svar #14 skrivet: 16 augusti 2009, 19:00:40 »
Det var ju lite synd på badrummet, själv lyckades jag hitta den gamla kanalen
från badrummet till skorstenen, men då var ju förstås badrummet byggt på den
platsen från början.

Jag tror du måste bygga vidare på den kanal som felktigt mynnade på vinden...
Dra den vidare antingen ut genom yttertaket, eller kanske hellre till en "svanhals"
på en gavel. Frånluftventiler som mynnar rakt ut i en vägg får problem när vinden
ligger på rakt på. Då orkar inga vanliga fläktar hålla emot och absolut inte självdrag.

Det blir jättestor skillnad på klimatet i badrummet om du får en kontinuerlig frånluftström.


HEJ.
jag blev lite nyfiken, vad är en svanhals?
jag har en frånluftsventil rakt ut ur väggen, och har problem med att fläkten inte orkar gå när det blåser.

Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!