Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Solfångare och Värmepump
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Solfångare och Värmepump (läst 21215 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
zac
Expert på värmepump
Stad/land: Kungälv
Antal inlägg: 201
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
zac
SV: Solfångare och Värmepump
«
Svar #30 skrivet:
13 mars 2010, 17:35:41 »
Citera
Jag är totalnovis på solvärme men väldigt nyfiken. Kan någon klok människa hjälpa mig att reda ut ett par saker.
1, Kan jag få ekonomi i att komplettera min bergvärmeanläggning med solfångare ? och isåfall hur och med vilken payoff tid kan man räkna med ?
2, Jag har en pool ca 40m3 som jag värmer med bvp. Jag tycker att förbrukningen gått upp lite med än förväntat och vill finna en lösning. Jag funderar på att bygga en enel solfångare med svart slang till poolen, men naturligtvis funderar man på om det går att få till hela anläggningen på ett smart sätt. Och givetvis till en rimlig kostnad.
Några tips idéer ?
Loggat
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg
sjönära
Expert på värmepump
Antal inlägg: 220
Karma +0/-0
sjönära
«
Svar #31 skrivet:
17 mars 2010, 00:19:46 »
Citera
jag tror det i ett sådant scenario med pool att solen ger mest.
Det står på byggahus.se artikel om att bergvärme är bästa VP-lösningen att koppla till solen.
Kanske tekniken att solen förvärmer brinen som EviHeat har som lösning.
Sedan kostar det förstås att pumpa solfångarvätska ner i berget.
Men med solvärmt poolvatten sparar du gångtimmar i VP - det r också en kalkyl att ta med.
Vi har snart bott i 250 kvm nytt hus ett år och kommer att ha gjort av med ca 7000 kwh el första året till VP och 3000 till elpatron för att värma vv+ golv i hela huset.
Hushållsel + el till ventilationsfläkt kommer att hamna på ca 7000 kwh så totalel räknar vi med ca 17000 kwh. Därtill kommer ca 400-500 kg vedbriketter/ved vilket ger ca 2000-2500 kwh.
Så total energiåtgång kommer hamna på strax under 22.000 kwh första året varav alltså 14.000 utgörs av vv + golvvärme. 7000 kwh hushållsel inkl fläktar.
Förra huset, ca 210 kvm, var byggt 76 å betydligt sämre isolerat. Det drog ca 25.000 kwh i värme å varmvatten gm fjärrvärme och 6000 i hushållsel. Detta blir alltså 1/3 högre energi konsumtion
Loggat
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #32 skrivet:
17 mars 2010, 12:41:56 »
Citera
En pool som skall värmas är en perfekt kombination med solfångare eftersom
du alltid har en mottagere av överskottsenergi. Ytan på taket kan göras mycket
större än vad man vanligtvis kan ha.
Värmeväxling av solenergin i tre steg:
1. högtemperatur (varmvatten)
2. poolen
3. förvärmning av varmvatten och brine in till VP
Värmepump och solanläggning hjälper varandra att höja verkningsgraden.
Laddning av berget sker endast genom att returen från VP till berget blir varmare.
På så sätt hjälper solen till att höja temperaturen på inkommande brine nästa natt.
I steg 3. kommer solen fortsätta leverera på temperaturnivåerna från några plusgrader
och uppåt om man väljer plana solfångare (eller i och för sig U-pipe...)
Att bara pumpa solvärme till ett ensamt borrhål för långtidslagring är tveksamt p.g.a. stora förluster
både i pumpenergi och i omvänd energitransport i berget. Om berget är bra på att leda energi till
borrhålet så är det precis lika bra på att transportera bort överskottsenergi från borrhålet.
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
zac
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
zac
«
Svar #33 skrivet:
17 mars 2010, 19:24:17 »
Citera
Det låter ju intressant men hur skulle en sådan aläggning se ut ? det är någon form av ack tank med ett antal slingor i antar jag. Förvärma brine är jag inte så noga med eftersom jag nyttjar ganska mycket frikyla sommartid och vill ha ganska låg brinetemp. den ligger kring 12grader som det är nu (sommar tid)
Loggat
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #34 skrivet:
17 mars 2010, 22:57:15 »
Citera
På sommaren när du behöver kyla så är det väl precis värmning av brine du gör?
Om man nu har solfångare så behöver ju inte värmepumpen jobba, så brine går väl
ut igen lite varmare än vad den kom in? Viss återlagring av energi sker då i borrhål
eller markslinga.
När värmebehov finns däremot så kan solen nästan alltid hjälpa till att förvärma brine.
Så fort det är ljust finns massor av timmar att hämta från taket.
En rejäl tank med dubbla slingor är finfin som värmeväxlare mellan sol och VP så att
solen har något att jobba mot även om inte VP går och vice versa. Observera alltså
att inkommande brine skall KYLA tanken...
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
zac
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
zac
«
Svar #35 skrivet:
18 mars 2010, 19:11:32 »
Citera
Vad jag menade med att jag inte ville värma brinen för mycket var att jag vill kunna få ut så mycket kyleffekt som möjligt. Att det i sin tur värmer brinen har jag inet emot, men jag vill inte värma den ytterligare och därmed få sämre kyleffekt.
Några ideer om storlek på solfångare/tank ?
Bygga solfångare själv ?
Loggat
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #36 skrivet:
18 mars 2010, 20:18:19 »
Citera
Jag förstår det och om du behöver kyla samtidigt som VP går så kan du ju plocka
ut kylan först...
Det vanligaste scenariot är väl trots allt att när kyla behövs och du har solfångare,
så skall VP inte starta över huvud taget.
Solfångarytan kan säkert göras dubbelt så stor som en "normal" kombianläggning
i och med att det finns en pool. 20-30 kvadrat på taket går det säkert att dra nytta av.
Tankvolym väljer man då bara hälften så mycket som utan pool d.v.s. ca 1000-1500 liter.
Uppdelat i två volymer där en mindre volym står för högtemperatur och en större volym
som agerar värmeväxlare mellan solen å ena sidan och kallvatten och brine in till VP
å andra sidan.
Efter att solkretsen fått möjlighet att värma högtemp.tanken tar vi ut energi till poolen
om det är badsäsong. resten "slaskar" vi in i lågtemp.tanken för att hjälpa VP.
Loggat
zac
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
zac
«
Svar #37 skrivet:
20 mars 2010, 17:23:02 »
Citera
ok men kan man räkna hem det eller far man det på nöjeskontot ?
jag menar 30m2 solfångare och 1500l tank vad blir det 30 tusen ?? och sedan lite styr och rörläggeri på det minst 5000 till.
om jag då klarar högt räknat 50% av pooluppvärmningen som idag med vp kostar ca 4000kr / år så når vi breakeven på ca 17 år
Detta i relation till en simpel hemmagjord solfångare med svart slang på taket som går direkt mot poolen utan tak eller växlare som skulle kosta mig max 5000kr
Eller är jag ute och cyklar måntro ? Motbevisa mig gärna jag skulle gärna vilja ha ett icitament till att bygga en sådan anläggning du beskriver.
Loggat
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #38 skrivet:
21 mars 2010, 13:18:42 »
Citera
Största ekonomiska vinsten på kort sikt gör du säkert genom enklaste möjliga solfångare
byggd av begagnat material och som ersätter den köpta energi du idag tar ut via VP.
Den dimensionering jag nämnde kom sig av hur mycket man skulle kunna tillgodogöra sig,
snarare än av en ekonomisk optimering.
Invsteringar i solenergi är alltid långsiktiga, d.v.s. en stor kostnad vid starten och sedan gratis
energi i 25-30 år. Lönsamheten i investeringen beror mycket på hur bra helhetslösning man
kan åstadkomma. Den som har både pool och t.ex. bergvärmepump har två utmärkta mottagare
av solenergi som gör stor skillnad i utnyttjandet av solen. Poolen tar allt överskott på sommaren
och värmepumpen håller igång solfångarna hela vintern..
Se'n har du förresten räknat alldeles för lågt på solfångare och tank i din kalkyl
Loggat
sjönära
Expert på värmepump
Antal inlägg: 220
Karma +0/-0
sjönära
«
Svar #39 skrivet:
21 mars 2010, 18:52:25 »
Citera
om det vore så billigt zac så skulle alla hus ha solfångare. Nu är det tyvärr lite dyrare.
Jag har en hel del av vår solfångarkostnad på "nöjeskontot" eller "entusiast och miljövänskontot" kanske hellre.
Rörmokarna var uppe på taket och monterade solfångarna. De drog slang genom vind, monterade värmepump + anslutningar till ack tanken - en massa rördragningar. Totalkostnad för VP Comfort Zone CE65L + ack tank 750 l inkl solslinga mm + 25 meter solkulvert + värmemätare + solstyrning m pump mm, mm + 120 vacuumrör + stativ till rören + rör och kopplingar och +arbete landade på ca 250 tkr. Har inte gjort mer än varit hantlangare vid takinstallationen.
Av denna summa räknar jag med att ca 100 tkr är för VP inkl installation, som vi hade klarat oss med. Alltså solen har kostat 150 tkr. Men då har vi fått en ackumulatortank på köpet iofs.
Dyrt? javisst, men jag har ännu inte fått en enda räkning från solen...
Loggat
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Solfångare och Värmepump
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 770
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
Börje__
Mike
ErikB
andie
EvertL
T Ramsmark
Zyberdude
Hilton
Rickard
Erik Renberg
stam59
TS Comfort AB
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info