Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
En- och tvårörssystem, vilket är att föredra ?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: En- och tvårörssystem, vilket är att föredra ? (läst 3788 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
intrestin
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 18
Karma +0/-0
intrestin
«
skrivet:
24 juli 2009, 14:31:18 »
Citera
Hej, nu behöver jag hjälp ang en- och tvårörssystem. Vilket är att föredra när vi ska sätta in radiatorer, ca 3 - 5 element per slinga ?
Uppvärmning/varmvatten är tänkt att solfångare typ Sfinx ska få ta vår, sommar o höst så långt de orkar, kopplat till acc.tank. Sen vill vi också elda så småningom. När kassan tillåter inköp av en bra panna. Nu eldar vi i köksspis/Lohberger som komplement.
En värmepump är också ett alternativ.
Huset är en timring fr 1800-talet m övervåning ingen källare, renoverat till viss del med elvärme. Golven vill vi helst inte öppna utan det blir väl att gå genom väggar, köksskåp mm med synliga rör, eller hur ?
För att krångla till det ytterligare så är vi två familjer vägg i vägg som tänker ha samma system. Huset är ca 18 m långt o 8.80 brett.
Nästa fråga, hur långt är det vettigt att dra en kulvert utan allt för stora förluster ? Hur grova kopparrör bör man ha för det ev flödet ?
Kom med tips, alla tips är välkomna för att sätta igång tankeverksamheten !
mvh
intrestin
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36139
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: En- och tvårörssystem, vilket är att föredra ?
«
Svar #1 skrivet:
24 juli 2009, 21:17:01 »
Citera
Du skall definitivt sätta in tvårörssystem, allt annat är idag helt vansinnigt.
De flesta miljövänliga alternativen för uppvärmning ger klart bäst verkningsgrad vid låga temperaturer, vilket ett tvårörssytem klarar bättre (billigare) än ett enrörsystem.
På ett så stort hus tycker jag inte att ni skall slösa tid, pengar och arbete på att elda alls, sätt in en rejäl jord eller bergvärmepump - ni kan inte hitta ett billigare alternativ idag.
Om ni verkligen vill minimera era inköp av energi kan komplettering med solfångare vara ett alternativ, men har du redan värmepump blir payoff-tiden rätt lång.
Även om ni har "gratis ved" så blir det billigare med värmepump, sälj veden och köp el för pengarna, och för det som blir över kan ni köpa nåt kul för, varför inte en pool?
www.poolforum.se
En kulvert tappar ca 12-18 W/meter, och skall du dra även tappvar5mvatten i kulverten så innebär det att det kan ta väldigt lång tid innan varmvattnet når tappstället.
En värmepump placerad centralt i huset är vad jag skulle rekommendera.
Om ni trots allt väljer kulvertalternativet, sätt in varmvattencirkulation (du cirkulerar tappvarmvattnet i kulverten så att det alltid finns varmt vatten nära tappställena).
Det kostar en del, men ger dig mycket bättre tappvarmvattenkomfort, och en bättre livskvalitet.
Finns det nåt värre än att stå och vänta på varmvatten...
«
Senast ändrad: 24 juli 2009, 21:20:08 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7764
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #2 skrivet:
24 juli 2009, 22:22:22 »
Citera
Eller än bättre sätt en liten (80 l) el VVB inne i huset som "matas" med varmvatten från värmepumpen
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 868
Karma +2/-2
vedeldare
BiggerDigger
«
Svar #3 skrivet:
24 juli 2009, 23:10:21 »
Citera
Har man tid att elda, så är en vedpanna gott att ha, kan tänka mig att ni har rätt dåligt med isolering. Har ni tiden, och gratis/billlig ved så gå för en vedpanna med rejäla acktankar som huvudvärmare. Fixa en modärn styrning, och stöddiga element, så kan ni köra elementen på låg värme, och få ut mer från acktankarna innan de måste laddas på igen.
Toppade med 557kw/h i januari, då har jag ved, men kör ett el-element på toaletten på andra vången(och en jäkla massa lampor som lyste). Hur mycke el gjorde ni som har värme pump åt med i januari då?
«
Senast ändrad: 24 juli 2009, 23:23:43 av BiggerDigger
»
Loggat
Totaltelförbrukning 6100kw/år
calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.
Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!
En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.
digitalrobert
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1220
Karma +2/-11
Kön:
digitalrobert
«
Svar #4 skrivet:
25 juli 2009, 01:09:53 »
Citera
Totalt 1300 fällda, hemkörda, sågade, klyvda, inburna kwh utan biprodukter i form av sot och aska.
Loggat
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20.
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh
siby
Expert på värmepump
Stad/land: Timrå
Antal inlägg: 313
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar HD och värmepumpar!
siby
«
Svar #5 skrivet:
25 juli 2009, 07:54:53 »
Citera
Totalt 1279 kWh i januari. Thumbsup Utan minsta ansträngning
MVH SIBY
Loggat
Thermia Diplomat 8 170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggår 1940 självdragsventilation Solfångare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÅ lite norr om Sundsvall.
nic2
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1564
Karma +1/-1
Jag saknar min kamin...ibland
nic2
«
Svar #6 skrivet:
25 juli 2009, 19:04:37 »
Citera
Januari drog totalt 1346kWh.
Loggat
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007
Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.
intrestin
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 18
Karma +0/-0
intrestin
«
Svar #7 skrivet:
25 juli 2009, 21:34:53 »
Citera
Tack för svar på min fråga ...
Vilken typ av rör för värmeledning använder proffsen idag i tvårörssystem både synliga och under golv ? Om VP blir aktuell vad bör man ha för dim ?
När det gäller VP till huset så kanske jag skulle nämna att vi har också ett garage/verkstad 140 m2 som borde ingå i värmeprojektet, ligger ca 50 m fr huset, nu uppvärmt med elpanna o golvvärme, 20 cm isolering under golv...Enl sonen så ryms ingen VP där, men det har vi inte talat färdigt om.
Då uppkommer ju fler frågor kring det här med värmepump och då det finns en sådan länk fortsätter jag där.
mvh intrestin
Loggat
digitalrobert
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1220
Karma +2/-11
Kön:
digitalrobert
«
Svar #8 skrivet:
27 juli 2009, 22:24:07 »
Citera
Använd pex rör-i-rör vid dold dragning och blanda inte systemdelar från olika tillverkare, ex på tillverkare är Uponor Wirsbo och Roth.
Vid synlig dragning är nog vita målade rör vanligast, finns färdigmålade att köpa. Om du vill glänsa lite extra använder du förkromade rör
Vad gäller rördimensioner så har Rickard knåpat ihop en bra lathund:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv
Loggat
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20.
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1561
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
Heat?
Hilton
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info